K Majáku - Virginia Woolf
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Wulfoowá
Vycházelo: 1927
Blueberry ??skupina
Skupina intelektuálů, kteří se scházeli a probírali literaturu a další odvětví umění
Radikálně se vyjadřovali k otázkám týkající se tehdejšího umění
Podíleli se na organizaci výstavy umění 1910 Londýn (Matis, postimpresionisté)
Její tvorba se vyjadřuje tím, že si hraje s časem
Nesoustředí se na časovou veličinu tak, jak je daná, ale spíš tak, jak to vnímá tolik
Popisy
Myšlenky
Hodně perspektiv postav
Všímá si detailů, věnuje se světu, zachycuje cit a pomíjivost okamžiku, než obejtivitu
K Majáku¨
3 části
Okno – začíná to přímou řečí, že pojedou možná příští den k majáků, jsou tam všechny postavy vyjmenovány (v první kapitole), paní Rabsiová jde do města vezme s sebou pana T., vrátí se to v čase, vypráví se to znovu z jiného pohledu
Čas běží
Tady je jen jedna postava, stará paní – jde uklidit, protože mají přijet hosté – následuje popis zchátralého domu, jak všichni odjeli a nechali tam věci, roste tam bodlák z podlahy apod. a paní ramsiová zemřela a mění to atmosféru knížky
Maják
Schází se tam postavy v letním sídle Ramsiových, aby se vydali na tradiční výlet k Majáku
Pán a paní Ramsiovi – nemají křesní jméno, posiluje to jakože jsou pár
Ona: stará se o rodinu
On: dominantní, vůdce rodiny
Vyprávěcí postup – jako fotografie (máme čas si to prohlédnout) – zachyceno, statický obraz
A pak impresionismus - s realistickým pojetím nemá tolik co společného
Prožitek, individum, vědomí
Vnitřní monolog – asociativní řazení informací
Proud vědomí – ambice zachytit víc informací najednou v jendom momentě (čteme sice lineárně, ale překrývá se to, není to moc čtenářsky jednoduché)
Není to jen cesta k majáku, ale i cesta za paní Ramsejovou – člověk je nepoznatelnej v oblastech svého života – ale ve chvíli, kdy se život završí – člověk umře a možnost ho objektivně poznat je zpochybněná – nezpochybňuje ale významnost osobního poznatku a vztahu k té postavě
Obraz, který je rozostřenej, přesto přináší pravdivou výpověď o světě
Málo přímo řeči, je jí hrozně málo a působí hrozně jednoduše
JAMES JOYCE
Největší experimentátor v jazyku – hlavně proud vědomí
„zanícený racionalista“ – otec – použil to v knize
Věnoval se filologii (mluvil 7 jazyků) – velmi vzdělaný
1904 – celoživotní exil – prošel jezuitskými školami (odpor k nacionalistickému hnutí v Irsku
Z Irska odešel, protože mu to tam přišlo jako něco, co ho paralyzuje
Revolta vůči římskokatolické církvi
Dubliňané
O 15 povídkách
Obviňován z amorálnosti,
Realisté: nejjednodušší z jeho děl
Vzdorují jakémukoliv pokusu o charakterizaci
Kompozice:
Důmyslně sledují postavy
Dětské, mladé, starnoucí, staré
Sledují je v rámci cyklického střídání podnebí