Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká věda za okupace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Česká věda za okupace

Na rozdíl od kultury procházela česká věda v letech 1939–45 obdobím stagnace. Uzavřením vysokých škol v listopadu 1939 se nejen na několik let zastavila příprava mladé české inteligence, ale byly zlikvidovány i hlavní tehdejší základny vědecké práce. Úzký a omezený prostor pro ni zůstal v některých výzkumných ústavech, zejména na závodech, jež měly sloužit válečným potřebám, na klinikách a dalších lékařských pracovištích, v knihovnách, archivech, muzeích a galeriích.

Výrazně postiženo bylo celé české školství, stále více podřizované jednotným osnovám směřujícím ke germanizaci a postupné likvidaci české vzdělanosti. Po vysokých školách se okupanti zaměřili na omezování středního školství a postupně zrušili řadu středních škol, zvláště gymnázií. Nacističtí vládci neměli zájem na výchově dalších generací české inteligence. Uvědomovali si vůdčí úlohu inteligence v národě, a tak u národa, který chtěli plně zotročit, zaměřili své represe především proti ní. Ostatně měli k tomu i jiné důvody:

  • příslušníci inteligence byli významně zastoupeni v národním odboji.

Stovky českých intelektuálů putovaly do německých věznic a koncentračních táborů, mezi nimi desítky předních vědeckých kapacit.

Seznam všech obětí, jež naše věda přinesla v průběhu nacistické okupace, by byl dlouhý. Jenom v letech 1941–42 byli popraveni tito vysokoškolští profesoři:

  • historik antických dějin Vladimír Groh,

  • někdejší rektor ČVUT Viktor Felber,

  • zoologové Jaroslav Štorkán a Jaromír Šámal,

  • právní historik Bohumil Baxa,

  • slavista Josef Páta,

  • profesor sociálního lékařství Hynek Pelc,

  • pedagogický teoretik Jan Uher.

Řada vysokoškolských učitelů zahynula v koncentračních táborech; zvláště těžce byly postiženy brněnské vysoké školy, jež jenom v průběhu jara 1942 ztratily v Mauthausenu osm profesorů. Avšak i v těžkých okupačních podmínkách pokračovala většina českých vědců ve své práci.

  • vznikla řada cenných monografií a objevných studií,

  • rozvíjely se i mnohé výzkumné programy- např. ve Fragnerově farmaceutické továrně v Měcholupech byl koncem války vyvinut první český penicilin – Mykoin BF–510.

Uprostřed pohnuté doby odhalovaly jednotlivé vědní obory nové horizonty, problémy a tematické okruhy. A na různých neakademických pracovištích posléze dozrávala nová vědecká generace, jejíž růst měl být přetržen 17. listopadem 1939.

Doporučená literatura:

Aulas, Francois: Věda a technika, 2005.

Bernal, John Desmond: Věda v dějinách, I. – II. díl. Praha 1960.

Bělina, P.: Dějiny evropské civilizace II 1995.

Hoch, Alois Adalbert: Slovníček dějin techniky a vynálezů. Praha 1947.

: Vynálezy, které změnily svět. Praha 1959.

Honzík, Miroslav: Století energie. Začal to pan Watt. Praha 1981.

Témata, do kterých materiál patří