33. Církevní a kulturní vývoj pozdního středověku - pokus o unii Východu a Západu, humanismus a renesance
RTF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.31 kB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.
red91;33.Církevní a kulturní vývoj pozdního středověku– pokus o unii Východu a Západu,humanismus a renesance
Pokus o unii Východu a Západu
Druhý lyonský koncil- Svolaljej papež Řehoř X.
- 1274
- Hlavní téma
- Dobytí Svaté země
- Jednota církveJednota církve
- Papež se pokoušel ukončit dvousetleté schizma mezi západní a východní církví
- Dekret– zdůrazněna podřízenost ortodoxní církve papežovi
- Zástupci Západu a Východu přistoupili k podpisu– všichni podepsali,pouzeEfeský biskup ne
- Pravoslavná veřejnost na Východě nebyla unii nakloněna– přes nátlak z oficiálních míst byla unie považována za zradu pravoslaví
- Byzantský lid unii nepřijal a přimkl se k jedinému biskupovi Marku Efeskému,který pravou víru nezradil
- Unii později odmítli i další
- Poslední byzantský císař Konstantin XI.Unii zrušil a prohlásil za neplatnou
Renesance
Kolébka– střední a severní bohatá italská města– zejména Florencie14.– 16.stoletíVyznačovala se zesvětštěním,individualismem a návratem k anticeRysy- Antropocentrismus
- Kladen důraz na člověka,lidský rozum a pozemský život
- Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu myšlení tj.zájem se od Boha obrací směrem k člověku samému
- Individualismus
- Člověk se stává všestranně rozvinutou osobností
- Vznikají životopisy.Vlastní podobizny malířů
- Vytrácí se anonymita– umělci jsou váženi
- Humanismus
- Návrat k antice a antické kultuře
- Přebírání množství prvků,které jsou dále tvůrčím způsobem užívány a přetvářeny
- Vědecký základ umění
- Spousta umělců se zabývala anatomií,optikou,technologiemi,které pak používali ve své tvorbě
- Např.užití perspektivy v malbě a kresběMalířství
- Malíři se inspirovali antickými reliéfy
- Náboženská tématika– často pouze prostředkem jak zobrazit i scény z běžného života
- Nové žánry– krajina,portrét,zátiší
- Začíná se užívat trojrozměrnost a perspektiva
- Užití barev pro vyjádření stínuSochařství
- Volněstojící sochy
- Úspěšné vyjádření dramatičnosti scény– expresivní zobrazení emocí v obličeji,gesta,řasená drapérie
- Jezdecké sochy,bustyArchitektura
- Znaky
- Souměrnost
- Jednoduchost geometrických tvarů
- Pravidelnost proporcí
- Zachování lidského rozměru u světských staveb
- Stavby
- Zámek
- Vila
- Palác
- Radnice
- Materiál– kamen,cihly (omítají se a zdobí štukem nebo mramorovým obkladem)
- Vnější sloupořadí– valená klenba,kupole a schodiště
- Výzdoba– fasády a sgrafitoVzdělanosta literatura
- Znovuobjevení antických literárních žánrů
- Komedie,tragédie,pastorála
- Předlohy římského původu
- V poezii se uplatňuje sonet
- Další žánry– traktát,polemika,dopis,cestopisy,životopisy a pedagogické spisy
- Příklon k národním jazyků
- 1447/8– vynález knihtisku– umožnil rozvoj knižního trhu a rychlejšího šíření myšlenekHumanismus
- Myšlenkový směr a postoj,zaměřený na člověka a lidstvo
- Pevně spjat s renesancí
- Znovuobjevení antických literárních žánrů
- Znaky