33. Církevní a kulturní vývoj pozdního středověku - pokus o unii Východu a Západu, humanismus a renesance
RTF
                        
                    Stáhnout kompletní materiál zdarma (83.31 kB)
                        Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.
red91;33.Církevní a kulturní vývoj pozdního středověku– pokus o unii Východu a Západu,humanismus a renesance
Pokus o unii Východu a Západu
Druhý lyonský koncil- Svolaljej papež Řehoř X.
 - 1274
 -  Hlavní téma 
- Dobytí Svaté země
 - Jednota církveJednota církve
 
- Papež se pokoušel ukončit dvousetleté schizma mezi západní a východní církví
 - Dekret– zdůrazněna podřízenost ortodoxní církve papežovi
 - Zástupci Západu a Východu přistoupili k podpisu– všichni podepsali,pouzeEfeský biskup ne
 - Pravoslavná veřejnost na Východě nebyla unii nakloněna– přes nátlak z oficiálních míst byla unie považována za zradu pravoslaví
 - Byzantský lid unii nepřijal a přimkl se k jedinému biskupovi Marku Efeskému,který pravou víru nezradil
 - Unii později odmítli i další
 - Poslední byzantský císař Konstantin XI.Unii zrušil a prohlásil za neplatnou
 
 
Renesance
Kolébka– střední a severní bohatá italská města– zejména Florencie14.– 16.stoletíVyznačovala se zesvětštěním,individualismem a návratem k anticeRysy-  Antropocentrismus 
- Kladen důraz na člověka,lidský rozum a pozemský život
 - Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu myšlení tj.zájem se od Boha obrací směrem k člověku samému
 
-  Individualismus 
- Člověk se stává všestranně rozvinutou osobností
 - Vznikají životopisy.Vlastní podobizny malířů
 - Vytrácí se anonymita– umělci jsou váženi
 
-  Humanismus 
- Návrat k antice a antické kultuře
 - Přebírání množství prvků,které jsou dále tvůrčím způsobem užívány a přetvářeny
 
-  Vědecký základ umění 
- Spousta umělců se zabývala anatomií,optikou,technologiemi,které pak používali ve své tvorbě
 - Např.užití perspektivy v malbě a kresběMalířství
 
- Malíři se inspirovali antickými reliéfy
 - Náboženská tématika– často pouze prostředkem jak zobrazit i scény z běžného života
 - Nové žánry– krajina,portrét,zátiší
 - Začíná se užívat trojrozměrnost a perspektiva
 -  Užití barev pro vyjádření stínuSochařství 
- Volněstojící sochy
 - Úspěšné vyjádření dramatičnosti scény– expresivní zobrazení emocí v obličeji,gesta,řasená drapérie
 -  Jezdecké sochy,bustyArchitektura 
-  Znaky 
- Souměrnost
 - Jednoduchost geometrických tvarů
 - Pravidelnost proporcí
 - Zachování lidského rozměru u světských staveb
 
-  Stavby 
- Zámek
 - Vila
 - Palác
 - Radnice
 
- Materiál– kamen,cihly (omítají se a zdobí štukem nebo mramorovým obkladem)
 - Vnější sloupořadí– valená klenba,kupole a schodiště
 -  Výzdoba– fasády a sgrafitoVzdělanosta literatura 
-  Znovuobjevení antických literárních žánrů 
- Komedie,tragédie,pastorála
 - Předlohy římského původu
 - V poezii se uplatňuje sonet
 - Další žánry– traktát,polemika,dopis,cestopisy,životopisy a pedagogické spisy
 
- Příklon k národním jazyků
 -  1447/8– vynález knihtisku– umožnil rozvoj knižního trhu a rychlejšího šíření myšlenekHumanismus 
- Myšlenkový směr a postoj,zaměřený na člověka a lidstvo
 - Pevně spjat s renesancí
 
 
 
 -  Znovuobjevení antických literárních žánrů 
 
 
 
 -  Znaky 
 
 
 
 
 
 
