Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20. Výuka psaní, základní písařské příručky v novověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

20. Výuka psaní, základní písařské příručky v novověku

  • v novověku vzrůst vzdělanosti = potřeba písma = poptávka po jednoduchém písmu

  • skriptoria jako centra vzdělanosti nestačila, vytláčena knihtiskem; kanceláře si udržely jen vliv na vývoj písma, ale ne na jeho šíření => novověký způsob výuky psaní + jednotné předlohy a učebnice užívané při výuce

  • výuku psaní začaly od středověku obstarávat obecně vzdělávací školy (až po univerzity)

  • v novověku stoupl význam nižších škol pro výuku psaní, ale tyto školy nestačily poptávku => doplňovali je písaři a kaligrafové (vyplňovali úřednosti + sami učili)

  • od konce středověku výuka psaní byla obstarávána ve školách všech stupňů. V raném novověku vzrostl význam nižších škol pro výuku psaní. Vedle škol nabízeli své služby soukromí písaři a kaligrafové, kteří se rovněž stávali příležitostnými učiteli psaní, případně zřizovali soukromé písařské školy. Někteří také nalezli uplatnění jako písaři v městských kancelářích, sestavovali vzorníky a učebnice písma, které byly leckdy vydány i tiskem.

  • vzrostl počet písařů (úřady, školy,…) a začaly se šířit (především tiskem) jejich předlohy a písařské příručky

  • objevuje se nová metoda analyticko-syntetická, tj. nácvik písmen a jejich spojování; propracoval ji Johann Neudörffer starší a stal se jejím velkým propagátorem (Norimberk apod.); jeho díla: Fundament (1519) se vzory kurentu, kanzlei a fraktury + návod na seřezávání brka; dále Eine gute Ordnung (1538) s návody jak učit psát jednotlivé druhy písma

  • další německé příručky od Wolfganga Fuggera, Mathiase Wassenbergera, Johannese Leinera, Jörga Schreppelera a Ulricha Lempa (žáci Neudörffera)

  • v 18. stol. v Prusku privilegium pro Hilmara Curase vydávat jen jeho příručky a písmo z jeho učebnice Calligraphia Regia (1714)

  • v Rakousku v 16. stol. příručky od Neudörfferových žáků (viz výše); původně rakouské příručky od Andrease Reicha v 17. stol.; v 18. stol. od Johanna Schalteho příručka Anleitung zum Schönschreiben z r. 1775 povinná na všech zákl. školách a ovlivnila i naše země => převládl u nás kurent nad novogotickým kurzívním písmem

  • k šíření humanistického písma měly největší vliv italské příručky z 16. stol. od Lodovika Vicentina, Giovanniho Antonia Taglienteho, Vespasiana Amphyarea, Eustachia Cellebrina a Giovanniho Francesca Gresciho aj.

  • první speciální učebnice pro humanistické písmo od Gerharda Mercatora (1540)

  • v našich zemích až do konce 18. stol. žádné příručky, od 17. stol. využívány příručky zahraniční

  • ve školách se požívalo předloh písem a tyto předlohy se kopírovaly přes průsvitný papír, nebo se suchým perem obtahovala; i Jan Amos Komenský navrhuje zmíněnou analyticko-syntetickou metodu, kdy doporučuje naučit se zákl. tahy a tvary písma, poté celé písmeno a spojovat je

  • první česká příručka z r. 1778 od Františka Antonína Steinského (vzory písma pro učitele na zákl. školách, později zakázána); dále od Václava Hanky vzorníky z r. 1824; první učebnice pak od Jana Svobody Malý písař (1841)

Témata, do kterých materiál patří