80. léta - street art, neoklasicismus...
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
80. léta
postmoderna
v poslední třetině 20. století se ve světě objevuje postmodernismus - Jean-Francois Lyotard - O postmodernismu (1979) - myšlenkový směr, který zasahuje většinu odvětví, není ale jednotný
hledá alternativu a protiváhu k moderně, přehodnocuje optimistický pohled na dějiny a vývoj civilizace
zavrhuje jedinou pravdu a neustálé překonávání starých principů - relativnost, pluralita názorů a jejich zrovnoprávnění, synkretismus (splývání náboženských a kulturních prvků v jeden celek)
eklekticismus - vypůjčování prvků a citace z jiných stylů, slohů a období (reklamy, starověk aj. )
chce tvořit umění srozumitelnější a neelitářské
návrat ke kořenům, mýtům
ve výtvarném umění se objevuje návrat k malbě, snaha o tvorbu expresivnějšího a poetičtějšího umění - základní směr postmoderny v malbě se stává expresionismus - němečtí Noví divocí, italská transavantgarda
sbližuje nízkou a vysokou kulturu
odmítá dogmata a pravidla, hlásá naprostou individuální svobodu
nová malba
v 70. a 80. letech dochází v Evropě k rozvoji Nové evropské malby, která se snaží vytvořit nový dialog a překlenout rozdíly v tradiční malbě, národní tradici, americké abstrakci a nových figurativních hnutích
tento směr kulminuje v 90. letech
rozvíjí se souběžně s postmoderní malbou a neoexpresivismem
není expresivní, spíše se snaží vymezit nový způsob figurativní tvorby, který by navazoval na minulost
Gerhard Richter
Bracha Ettinger
Luc Tuymans
Marlene Dumas
Neo Rauch
transavantgarda
jedno z nejmladších postmoderních hnutí - vzniká v Itálii na konci 70.let
jde o mladší italské umělce, kteří mají blízko k expresi
odmítají konceptuální a abstraktní tendence
snaží se do malby vrátit emoce - hlavně radost
vrací se k mýtům, používají mystickou symboliku
Enzo Cucchi
Francesco Clemente
Sandro Chia
Mimmo Paladino
neoexpresionismus
street art
v USA nastává obrat k primitivismu a k subjektivním výkonům jakožto reakce na americkou abstrakci (Philip Guston)
v 70. a v 80. letech zachvátila newyorský umělecký svět krátká, ale hektická móda graffiti v metru. Galeristé fascinováni individuálním, syrovým a akčním projevem vyzývá graffitisty aby vystavovali v galerijích
první výstava graffiti se konala v New Yorku v roce 1973 - málokdo z nich se však udržel v uměleckém světě
Keith Haring - významná osobnost newyorské školy osmdesátých let. V 70. letech pomalovával zdi s badnou adolescentů. První obrazy tvoří 1982. Ústředním motivem se mu stává ozářené dítě (radiant baby) - tvoří si osobitý, piktografický styl. Umírá r. 1990 na vir HIV
nový klasicismus
vedle neoexpresionismus se v postmoderně rozvíjí i malba navazující na díla starých mistrů - baroka a klasicismu, nejčastěji Poussina, Davida a Caravaggia
odmítají jednoduchost a hravost transavantgardy
Tibor Csernus - maloval ve stylu Caravaggia, ale zastiňoval hlavní motiv obrazu - izoluje tak charakteristický barokní styl od obsahu
Pittura Colta - hnutí v Itálii, které se programově drží klasicismu - vizuální zvědavost, klasicismus měl kouzlo zakázaného ovoce.
Carlo Mario Mariani - díla inspirována Davidem a Renim
Alberto Abate - inspirován hlavně secesním symbolismem a Gustavem Moureau. Okouzlen Salome