Architektura v Čechách po II. sv. válce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
architektura v Čechách po II. světové válce
ve světě po druhé světové válce stále vládne mezinárodní sloh
dle organizace CIAM (1928-1959) sdružující architekty a pořádájící kongresy vyhlašující program nové architektury - strohost, sociální funkce. Athénská chart
hlavní středisko moderní architektury je v USA (uprchlící z Evropy)
v Evropě se začíná řešit přestavba světa po válce - nutnost rychle rekonstruovat a vystavět množství bytů a památek - naplnění programu mezinárodního slohu
československo po válce
v Čechách se za války vzbuzuje zájem o národní kulturní dědictví - rozvoj památkové péče, pietní úprava památek. ČSR vyhlašuje nové národní kulturní památky (Karlštejn) a městské památkové rezervace (Český Krumlov, Slavonice)
je zřízen Státní útvar pro rekonstrukci památkových měst a objektů
založena Krajská střediska památkové péče
Jaroslav Fragner (1898-1967) - provádí rekonstrukci a dostavbu Karolina, Betlémské kaple a Husova domu v Praze a pokračuje v úpravě Pražského hradu (Rudolfovy konírny upravuje pro Galerii, úprava 2. nádvoří)
výstavba kolektivních domů - osvobození ženy od domácích prací širokou nabídkou sociálního servisu - v Litvínově (Evžen Linhart a Václav Hilský), Zlín (Jiří Voženílek, architekt Baťy, později hlavní architekt Prahy) - kolektivní domy se u nás neosvědčily a tak se přestaly stavět
socialistický realismus
poválečný socialistický realismus navazuje na svoji předválečnou tvorbu - v literatuře Glazarová, Fučík, Václavek, Řezáč - omezuje však víceznačnost a brutálně idealizuje
definice je lehce mlhavá
optimismus a realismus (vyúsťuje do popisného zobrazení skutečnosti)
kolektivizace, budovatelské úsilí, boj za společný pokrok a mír, proletářská internacionalizace
všechno konkrétní, nejlépe figurální. Formálně navazuje na akademismus 19st. důležitý je námět
umění je idologické, patetické, děláno pro lid - jasně srozumitelné a čitelné
výrazné barvy a kontrasty nebyly tolerovány
staví se monumentálné, stavby jsou zdobené
všechny projekty jsou kontrolovány a schvalovány
ve světě například Palác Kultury ve Varšavě (Lev Rudnev), divadlo Rudé Armády v Moskvě (půdorys hvězdy - Alabyan a Simbirtsev)
architektura
architekti spojeni do velkých projektových ústavů - Stavoprojekt - kolektivizace architektury
v rámci Stavoprojektu vzniká Studijní typizační ústava - základ pro normalizaci, typizaci a prefabrikaci
první socialistická stavba u nás je Památník rudé armády v Olomouci (r.1945)
zakládána nová, socialistická města a čtvrti - Havířov, Ostrov, Ostrava-Poruba, Karviná
hotel Jalta (1958)
hotel International (Družba) v Dejvicích (František Jeřábek)
Ostrava náměstí U oblouku - kopíruje budovu štábu Zimního paláce v Petrohradu
dům Kultury v Ostrově (Jaroslav Kraus, Jaroslav Sedláček)
sorela byla přejímání často v rozporu s uměleckým cítěním, ale i potřebami společnosti
sorela se začíná pozvolna opouštět po smrti Stalina (1953), československý pavilon na Expu v Bruselu (1958) již navazuje na českou avantgardu (architekti Cubr, Pokorný, Hrubý - získali hlavní cenu)
moderní tendence (hlavně v interiérech) navazující na Expo 58 se říkalo Bruselský styl