Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká architektura ve 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Česká architektura na počátku 20.století

česká moderna

  • začátek české moderny uvozuje pokročilé dílo Jana Kotěry a jeho žáků a následovatelů

  • Jan Kotěra - v druhé půli prvního desetiletí se odklání od secese a hledá pravdivější polohu architektury. Inspiruje se Josefem Hoffmannem, Berlagem a Wrightem. Nechává přiznanou konstrukci, asymetrický půdorys a neomítnuté cihlové zdivo. Zdůrazňuje stereometričnost, neužívá ornament a nahrazuje ho krásou materiálů. Divadlo a Národní dům v Prostějově 1905-7, Průmyslové a historické muzeum v HK. Vrchol je v jeho vile a Laichtrově vile na Vinohradech (1908-9). Jako moderní architekt se věnuje i užitkovým stavbám( vodárna Vinohrad), urbanismu (Hradec Králové) a bytové výstavbě (kolonie železničářů v Lounech 1910-19). V druhém desetiletí se u něj objevují klasicizující a monumentalizjící tendence (symetrická kompozice, zjednodušené klasicistní článkoví). Vila Bianca, kancelářský dům Všeobecného penizjního ústavu, Lembergova a Gombrichova vila (ve Vídni). Tento vývoj vrcholí v pražském Mozarteu (Jungmannova ulice). Stejným vývojem prochází i jeho interiéry. Na sklonku života se zabývá moderními monumentálními budovami - návrhy pro UK - realizována Právnická fakulty (1923-31), dokončena Ladislavem Machoněm.

  • mezi Kotěrovi žáky patří: Gočár, Novotný, Zázvorka, z AVU Fuchs, Krejcar, gahura, Roškot

  • na vytvoření individualistické moderny se podílejí také:

  • Otakar Novotný - inspirace z Holandska - cihlová režná architektura - Štencův dům, sokolovna v Holicích a Rakovníku

  • Václav Havel - projektuje 1907 secesní palác Lucerna (1907-1915) - první pražská železobetonová stavba

  • Josef Gočár - Wenkeův obchodní dům v Jaroměři - železobetonová stavba s předsunutým skleněným průčelím.

  • Leopold Bauer - na Moravě. Vily - Reissigova v Brně a Kurzova v Krnově

kubismus v české architektuře

  • realizace kubistických teorií ve skutečných stavbách je velký přínos českých moderních architektů

  • sdruženy v roce 1911 ve Skupině výtvarných umělců v Praze (společně s malíři, výtvarníky a spisovateli)

  • čtveřice architektů Pavel Janák, Josef Gočár, Josef Chochol a Vlastislav Hofman se inspirování malířstvím a sochařstvím snaží uplatnit novou teorii i v architektuře. Hlavní rozkvět přerušuje první válka.

  • vycházejí z kritiky architektonického racionalismu, jehož ideál je jednota účelu, konstrukce a poezie (Wagner, Kotěra). Janák považuje konstrukci a účel za přeceněné - chce architekturu, kde bude dominovat umělecké myšlení a abstrakce nad účelností. Hofman staví účelnost do protikladu s uměleckou formou. Teroretické zázemí položil Pavel Janák články publikované v Uměleckém měsíčníku, což byla revui Skupiny. Stati Hranol a pyramida (1911-2) a Obnova průčelí (1912-3) se staly manifestem tohoto hnutí

  • stať Hranol a pyramida deklaruje protiklad mezi hranolem (mrtvou, klasickou, účelovou formou) a pyramidou (jehlanem - odhmotněnost, oživenost). Spolu s šikmou čárou a plochou se jehlan stal hlavní formou v kubické architektuře. Koule, křivka a oblouky byly vyloučeny

  • stať Obnova průčelí akcentuje důležitost průčelí, jakožto útvaru pro zrakové vnímání a tedy možností subjektivního a abstraktního vyjádření

  • Josef Gočár - studoval u Kotěry, kde byl později zaměstnán. Ze začátku měl folklorizující tendence, pak prošel modernou. Staví první kubistický dům v Praze - U Černé Matky boží (1911-2). Plastický rytmus oken, podokenní římsa navazuje na barokní dům vedle. Kubistické jehlance jsou nenápadnými dekorativními motivy. Současně staví dvůjdům na Hradčanech (motiv dvou vepsaných jehlanů) a lázeňský dům u Pardubic, jenž navozuje vlnivý pohyb na pomezí secese a kubismu

  • Josef Chochol - žák Schulze a Wagnera. Protik uměřenému Gočárovi razí dynamický a tvarově velkorysý kubismus. Trojdům na Vyšehradě, Kovařovičovu vilu a Hodkův činžovní dům - ustupující šikmé plochy v oknech - pravidelný rytmus světla, stínu, lichoběžníky a trojúhelníky, žádná křivka

  • Pavel Janák - žák Zítka, Schulze a Wagnera, zaměstnán u Kotěry. Ze zastánce Kotěrovi a Wagnerovi moderny se stal hlavní teoretik moderny. V raném období postavil Hlávkův most. Přestavba barokního Fáorova domu - doplnění baroka kubismem. Zvedací jez v Předměřicích na Labem (zbořen 1929). Vytvořil řadu návrhů, studií a skic (zejména studie průčelí)

  • Vlastislav Hofman - žák Schulze a Fanty - nejmladší a nejméně šancí realizovat své projekty. Návrh na hřbitov v Ďáblicích (realizovaná pouze ohradní zeď). Sloup s lucernou na Jungmannově náměstí (soustava prostupujících se šestiúhelníků)

  • kubismus působil i na ostatní architekty (soutěž na Žižkův pomník - Machoň, Feuerstein, Fultner aj.). Ovlivněni jsou i Ladislav Skřivánek (obchodní dům Diamand) a Petr Kropáček (spořitelna v Pardubicích)

Témata, do kterých materiál patří