Konceptuální a akční umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
performance
druh akčního umění, které představuje individuální nebo kolektivní akci bez účasti publika - to je pouhým divákem
podporuje spontánnost a obyčejné emoce - radost, humor, moudrost
splývá vizuální, zvuková, pohybová a dramatická složka
průkopníkem byl Joseph Beuys, Yves Klein
v čechách se řada performací objevuje v 70. a 80. letech, objevují se též instalace, které kromě děje zanechávají i materiálně realizovaná umělecká díla
Stanislav Zippe (1943) - kinetické instalace - v temnotě tvoří prostor světelnými liniemi provazů ozářených ultrafialovým světlem.
Svatopluk Klimeš (1944) - používá základní živly - oheň, voda - těmi aktivně pracuje na performancích, ale ohněm tvoří i místo štětce.
Jiří Sozanský (1946) - figurální enviromentální instalace a akce na aktuální téma (Terezín, Most)
Tomáš Ruller (1957) - v letech 1977-89 řada performancí a instalací. Některé byly zakázány. Vystupoval v Praze, Brně a v Evropských městech, v Kanadě a USA (kde r.1990 obdržel cenu Pollock-Krasnera). Vyjadřoval pocity osamění a odcizení, nestability a proměnlivosti lidské existenec. Používal písek (nestálost, nepevnost, čas), sádru (obalení - živá socha) a bláta (performance Padání). Instalace na loučce na hřitově v Bítově - meditace o pomíjivosti života a obnovující se přírody
body-art
v 70. letech typický projev performance
objevuje v těle , dané podmínce lidské existence, základní možnosti a limity, jež musí člověk přijmout
Petr Štembera - vystavuje své tělo extrémním situacím - Spaní na stromě, Štěpování, Narcis. Po revoluci často v zahraničí provádí performance v muzeiích před pozvanými diváky.
Jan Mlčoch - hledá hranice svého těla - Velký spánek (zavěšení na půdě s deprimovanými smysly), 20 minut - sezení proti noži.
Karel Miler - tvůrce vizuální poezie - fotografie, které lyricky zkoumají možnosti a proměny. Buď a neb, Měření, Kolmice, Limity, Identifikace
Tomáš Ruller - performance se sádrou, kdy se stává živou sochou a opakované padání do bláta
land-art
přetváří celké krajinné celky nebo civilizační útvary s poukazem na minulost lidstva, spojení s universem či paradox současné civilizace
Dalibor Chatrný - Souvisloti protilehlých horizontů. Zrcadlení kruhových zrcadel na svažitém terénu, 1973
Ladislav Novák - akce Proměny kamenů
Miroslav Pacner - reliéfy - odlitky půdy
Miloš Šejn - projekty akcí a zásahů v přírodě v 70. letech - Oheň, Sluneční světlo
Marian Palla - performance za zvuků přírodních materiálů
na Slovensku Juraj Meliš, Dezider Tóth (Ochrana přírody 1974)
vizuální a konkrétní poezie
konkrétní poezie je taková, která nad úroveň klasických elementů poezie (rým, význam, rytmus), staví typografii a kompoziční tvar písma. Prolínání básnické a výtvarné složky
často je racionální - permutace a kombinace nahrazují kompozici
může být obrázková, početní, značková, písmová
kolážové nesémantické básně se objevují již v Devětsilu (Teige, Voskovec, Toyen, Štýrský)
Jiří Kolář, Ladislav Novák, Josef Hiršal, Bohumila Grogerová
optické a rytmické básně J.Valocha, typogramy V.Burdy, minimalistické K.Milera
Václav Vokolek tvořil v.p. expresivním rukopisem - lettrismus (v 80.letech)