Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptuální a akční umění

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

performance

  • druh akčního umění, které představuje individuální nebo kolektivní akci bez účasti publika - to je pouhým divákem

  • podporuje spontánnost a obyčejné emoce - radost, humor, moudrost

  • splývá vizuální, zvuková, pohybová a dramatická složka

  • průkopníkem byl Joseph Beuys, Yves Klein

  • v čechách se řada performací objevuje v 70. a 80. letech, objevují se též instalace, které kromě děje zanechávají i materiálně realizovaná umělecká díla

  • Stanislav Zippe (1943) - kinetické instalace - v temnotě tvoří prostor světelnými liniemi provazů ozářených ultrafialovým světlem.

  • Svatopluk Klimeš (1944) - používá základní živly - oheň, voda - těmi aktivně pracuje na performancích, ale ohněm tvoří i místo štětce.

  • Jiří Sozanský (1946) - figurální enviromentální instalace a akce na aktuální téma (Terezín, Most)

  • Tomáš Ruller (1957) - v letech 1977-89 řada performancí a instalací. Některé byly zakázány. Vystupoval v Praze, Brně a v Evropských městech, v Kanadě a USA (kde r.1990 obdržel cenu Pollock-Krasnera). Vyjadřoval pocity osamění a odcizení, nestability a proměnlivosti lidské existenec. Používal písek (nestálost, nepevnost, čas), sádru (obalení - živá socha) a bláta (performance Padání). Instalace na loučce na hřitově v Bítově - meditace o pomíjivosti života a obnovující se přírody

body-art

  • v 70. letech typický projev performance

  • objevuje v těle , dané podmínce lidské existence, základní možnosti a limity, jež musí člověk přijmout

  • Petr Štembera - vystavuje své tělo extrémním situacím - Spaní na stromě, Štěpování, Narcis. Po revoluci často v zahraničí provádí performance v muzeiích před pozvanými diváky.

  • Jan Mlčoch - hledá hranice svého těla - Velký spánek (zavěšení na půdě s deprimovanými smysly), 20 minut - sezení proti noži.

  • Karel Miler - tvůrce vizuální poezie - fotografie, které lyricky zkoumají možnosti a proměny. Buď a neb, Měření, Kolmice, Limity, Identifikace

  • Tomáš Ruller - performance se sádrou, kdy se stává živou sochou a opakované padání do bláta

land-art

  • přetváří celké krajinné celky nebo civilizační útvary s poukazem na minulost lidstva, spojení s universem či paradox současné civilizace

  • Dalibor Chatrný - Souvisloti protilehlých horizontů. Zrcadlení kruhových zrcadel na svažitém terénu, 1973

  • Ladislav Novák - akce Proměny kamenů

  • Miroslav Pacner - reliéfy - odlitky půdy

  • Miloš Šejn - projekty akcí a zásahů v přírodě v 70. letech - Oheň, Sluneční světlo

  • Marian Palla - performance za zvuků přírodních materiálů

  • na Slovensku Juraj Meliš, Dezider Tóth (Ochrana přírody 1974)

vizuální a konkrétní poezie

  • konkrétní poezie je taková, která nad úroveň klasických elementů poezie (rým, význam, rytmus), staví typografii a kompoziční tvar písma. Prolínání básnické a výtvarné složky

  • často je racionální - permutace a kombinace nahrazují kompozici

  • může být obrázková, početní, značková, písmová

  • kolážové nesémantické básně se objevují již v Devětsilu (Teige, Voskovec, Toyen, Štýrský)

  • Jiří Kolář, Ladislav Novák, Josef Hiršal, Bohumila Grogerová

  • optické a rytmické básně J.Valocha, typogramy V.Burdy, minimalistické K.Milera

  • Václav Vokolek tvořil v.p. expresivním rukopisem - lettrismus (v 80.letech)

Témata, do kterých materiál patří