Konceptuální a akční umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
konceptuální a akční umění
konceptuální umění je takové které koncept nebo ideu nadsadí výslednému produktu
není potřeba vznik konečného artefaktu nebo jde o nepříliš výtvarný záznam (náčrt, fotografie průběhu)
konceptuální umění se snaží formovat prostředí nebo skutečnost - instalacemi ve volných prostorech, interiér (environment), exteriér (land-art)
současně konceptuální umění zahrnuje postupy, které překračují předmětný charakter a odehrává se v určitém čase a místě a je spojen s určitou situací a myšlenkou - happening (angl. happen = stát se), performance (= představení), body art
od 60. let se rozvíjí i videoart - na pomezí počítačové grafiky, filmu a umění - nemusí být konceptuální, ale jde o tvorbu probíhající v čase(ve světě Nam June Paik, naši průkopníci Woody Slávek Vašulka, Radek Pilař)
předchůdci konceptuálního umění jsou ready-mades Marcela Duchampa, akční tvorba Yves Kleina a obrazy Jaspera Johnse (neodadaismus). U nás patří k předchůdcům Vladimír Boudník a jeho rané happeningy (na počátku 50.let)
konceptuální dílo má své kořeny i v minimalismu - který se svou formou postavil proti tradičním prostředkům a pokusil se ovlivnit prostředí a nazírání prostoru - někteří na pomezí minimalismu a konceptualismu (Sol LeWitt)
klasické dílo konceptuálního umění je Jedna a tři židle (1965) od Josepha Kosutha
happening
happening je akce, která probíhá, obvykle za účasti publika. Je prováděn na základě plánu, ale bez zkoušek a repríz. Je uměním, ale zdá se být blíže životu (Kaprow)
první happening se koná 1958 (diváci se podílí na rolování aluminiových folií)
snaží se setřít rozdíl mezi uměním a životem a mezi umělcem a divákem, užívá momentu překvapení a bezprostřednost. Nesnaží se poučovat, ale oživit duševní schopnosti ubité mechanismy civilizace
jde o prvotní formu tzv. akčního umění, vzniká v prostředí New Yorského pop artu - definuje ho jeden z prvotních tvůrců Allan Kaprow. Další umělci John Cage, Robert Rauschenberg, Cleas Oldenburg, Jim Dine aj.
v 60. letech se stává mezinárodní základnou happeningové organize hnutí Fluxus
v Polsku Tadeusz Kantor, v Československu Milan Knížák
Milan Knížák - začíná jako malíř, ale později se věnuje instalacím a akcím v ulicích (Demonstrace jednoho 1964). Ještě před jeho pobytem v USA (1968-1970) publikoval Kaprow fotografie z jeho akcí (zprostředkováno Chalupeckým). Maciunas jmenoval Knížáka "Chairman Fluxus East".
Knížák založil hnutí Aktual (Jan Mach, Vít Mach, Soňa Švecová, Jan Trtílek) - samizdatový časopis
svou multimediální tvorbou zasahoval do různých forema akčního a konceptuálního umění, malířství, designu, architektury, fotografie, literatury, hudby a politiky.
happeningem se u nás zabývali i Jan Steklík, Eugen Brikcius, Zorka Ságlova(házení míčů do rybníka - předjímá landart) aj.