Land art
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Land art
umělecký směr v 60. letech, autor termínu je Robert Smithson
od 50. let si sochaři uvědomují důležitost prostoru v kterém se vystavuje, už minimalisté nechtěli projekty komercializovat a byli odpůrci galerií. Tony Smith si spojuje účinek sochařského díla s okolím
postminimalistická antiforma začíná užívat přírodu jako materiál, umělci často opouští galerii aby zpátky přinesli přírodniny
minimalistům se nepříliš podařilo diváka ohromit svými sochařskými díly - začali si uvědomovat, že budou potřebovat neomezenou přírodu, kde musí divák bý nutně okouzlen
proto se land-artisti (často bývalí minimalisti) vydávájí do přírody, aby v nevhodným a nekomerčních podmínkách naplno zkoumali vlastnosti a možnosti materiálu
mnohá díla land-artu byla vytvořena na odlehlých a těžko dostupných místech
často byla odsouzena k zániku - jediné zprostředkování či vzpomínka se zachovává ve fotografii, některá díla jsou dočasná záměrně
některá díla však vyžadovala těžkou techniku - objevují se mecenáši, kteří mnohá díla nezištně financují (Virginia Dwanová)
většina land-artu má duchovní rozměr, způsobený nekomerčními podmínkami, osobním zážitkem i určitou izolovaností těchto děl
díla land-artu se stávají poutními místy, ale jenom pro zasvěcené, kteří jsou ochotni podstoupit fyzickou pouť prostorem a časem, navíc pochopení si tak žádá čas
fotografie sice díla dokumentují ale nereprodukují
jde v podstatě o návrat k romantickému individualismu - fascinací původními kulturami, divokým západem a dobýváním vesmíru (1968 - první snímky z kosmu, 1969 - USA na měsíci)
soustředí se na zemi, rozvoj ekologického myšlení
nejpodstatnější díla land-artu vznikala 1968-1973
1968 byla uspořádána Smithsonem výstava Zemní díla (Earthworks) v galerii Virginie Dwanové
Robert Smithson - Monumenty na řece Passaic - text doprovázený fotkami - námětem jsou monumenty (ropné plošiny, jeřáby a jiné post-moderní šedé kolosy), označované jako zříceniny. Vytvářel Site a Non-site díla. Neřešil už výsledný objekt - nasbíral kameny z nějakého místa, označil je popisem, přidal fotografie. Spirálové molo na solném jezeře v Utahu - místní mytologie a pravěké valy. Pomíjivost - hladiny jezera se zvedají a klesají
Walter de Maria - Zemní pokoje (Earth room) - obvykle galerijní prostor naplněný hlínou, Hromové pole (Lightning field) - 400 tyčí z nerezové oceli po kterých sjíždí blesky. Mílová kresba - mílová čára křídou v poušti - za chvíli zcela zmizela
Michael Heizer - vytvářel monumentální projekty za pomocí těžké techniky. Komplex jedna (mamutí stavba z betonu, oceli a hlíny), Dvojitý negativ - vybagrované množství hlíny a kamení na dvou stranách kaňonu. Založil City - monumentální dílo land-artu na kterém se dále pracovalo, navozuje pocit antického monumentu
Christo a Jeanne Claude - autorský pár, který pracuje na monumentálních, dočasných dílech, které jsou jak v krajině, tak i ve městě. Mezi jeho nejznámnější práce patří obalování věcí reflexní tkaninou - Reichstag, domy, stromy, ostrovy, ale i celé pobřeží (2km v Austrálii). Slunečníky - obrovské množství rozevřených slunečníků najednou v Kalifornii (žluté) a v Japonsku (modré)
Dennis Oppenheim - návrh rekonstrukce ekvádorské sopky v geografickém středu USA
Nancy Holt - Sluneční tunely - 4 betonové roury orientovány do kříže, kdy každý má svou interakci se sluncem (východ, západ, slunovraty)
Richard Long - evropský protějšek amerických land-artistů. Jeho práce jsou citlivější a méně monumentální. Vyšlapal 10 mil dlouhou stezku - přímou čáru krajinou. Vyšlapává cestičky, aranžuje kameny kolem cest, staví kamenné sochy či spirály - krajině nechce dominovat, ale souznět s ní. Podobné projekty ukazuje i v galeriích
městkým protějškem earthworks byla anarchitektura (spojuje anarchii s architekturou) - kritika společnosti a kultury. Po roce 1968. Gordon Matta-Clark - zářezy motorovou pilou do architektury - poukazuje na její formální, ale i kontextuální charakter, tvoří formu její absencí - Rozpolcení (rozříznutí rodinného domu)