Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Letecká archeologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Letecká archeologie
Periodizace, historické mezníky a osobnosti

Vznik a rozvoj letecké archeologie byl z pochopitelných důvodů podmíněn vývojem technologií v oblasti letectví a fotografie. Zároveň je třeba připomenout, že tento vývoj zásadním způsobem souvisel s vojenskými potřebami, na nichž byl do značné míry závislý. Zatímco k použití letadla za účelem pořízení snímků z výšky došlo poprvé v 50. a 60. letech 19. století, první archeologické památky byly fotografovány až o čtyři desítky let později. Nebývalý rozvoj letectví po vynálezu a uvedení do provozu letadel těžších než vzduch akceleroval v době první světové války. V masovém měřítku začaly být poprvé pořizovány letecké fotografie krajiny, jejichž analýza v poválečném období vedla ke vzniku nového oboru, letecké archeologie.

Vznik a rozvoj metod leteckého průzkumu (1922–1945)

Za zakladatele letecké archeologie bývá právem označována jedna z největších postav evropské archeologie 20. století, britský geograf a archeolog, zakladatel a dlouholetý editor světoznámého časopisu Antiquity Osbert Guy Stanhope Crawford (1886-1957, obr. 3.3.). Díky svým předválečným zájmům spojeným s mapováním rozsáhlých lineárních útvarů pravěkého stáří (mezní pásy zaniklých polí, různá ohrazení) a s ohledem na své válečné zkušenosti leteckého pozorovatele a fotografa to byl právě on, kdo stál u samotného zrodu nové archeologické disciplíny. Za otce letecké archeologie můžeme Crawforda považovat především proto, že jako první popsal základní způsoby identifikace pohřbených reliktů kulturní krajiny a vysvětlil příčiny vzniku příznaků - především stínových a porostových - které indikují existenci pod povrchem skrytých archeologických objektů. Dále proto, že objevem pravěkých polí (tzv. Celtic fields) prokázal nezastupitelný význam letecké fotografie pro studium historické krajiny, a v neposlední řadě i proto, že se jako první orientoval na pojetí, v němž je samotný letecký snímek pouze počátečním stupněm práce leteckého archeologa. Musí jej následovat mapování, vyhodnocení a interpretace objevu zachyceného na fotografii.

Crawford byl také první, kdo zorganizoval a uskutečnil koordinovanou leteckoarcheologickou průzkumnou akci. Spolu s pilotem A. Keillerem zkoumali na jaře 1924 krajinu Wessexu v jižní Anglii a fotografie, které v jejím průběhu pořídili, se staly základem jejich proslulé knihy Wessex ze vzduchu (Crawford - Keiller 1928). Vznik letecké archeologie datoval Crawford do roku 1922, kdy se mu naskytla příležitost prohlédnout si letecké fotografie na jednom z jihoanglických letišť. Dešifroval na nich mezní pásy pravěkých polí zviditelněných díky stínovým a porostovým příznakům (obr. 3.4.). Tehdy si uvědomil, že mapování těchto mezí, o nějž se nepříliš úspěšně pokoušel před válkou přímo na zemi, lze provádět pomocí leteckých fotografií a že pohled z výšky umožňuje identifikovat částečně i zcela pohřbené struktury právě díky uvedeným příznakům. V březnu 1923 proslovil na zasedání Královské geografické společnosti v Londýně legendární přednášku „Air Survey and Archaeology“, která se objevila o rok později v tištěné podobě jako monografická studie vydaná zeměměřičským úřadem Ordnance Survey. V ní představil své objevy a vyložil principy, na nichž je archeologická interpretace leteckých fotografií založena.

Témata, do kterých materiál patří