Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Geograficke horizonty

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (402.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Geografické horizonty a jejich proměna v čase

- geografický horizont – v našem případě jde o vzdálenost, lépe řečeno území, které člověk v určitém období znal, byl schopen překonat, měl o něm informace atp.

- míra znalosti geografického horizontu byla v různých dobách jiná =) 3 možné pohledy

- člověk se už od pravěku snaží orientovat v prostoru a má potřebu jej neustále poznávat. Člověk si také svoji krajinu přizpůsobuje svým potřebám a adaptuje se v ní.

a) ČAS: čím více jdeme do minulosti, tím se znalost zkracovala, můžeme hovořit o proměně geografického prostoru v čase (=geografické horizonty se lišily v závislosti na zkoumaném období (např. středověk x novověk)

b) SPOLEČNOST: znalost se lišila také ve společnosti, která byla značně hierarchizovaná (geografické horizonty se lišily v závislosti na sociálním pozadí jedince či souvisel s jeho vzděláním, zaměstnáním atp.) - naprosto rozdílným byl horizont vesničana x měšťana (kupce), učně x studenta, poddaného x panovníka atp. (pro vesničana se zdálo obtížné uvažovat o krajině za nejbližším lesem, který pro něj znamenal tajemno, území již poměrně vzdálené X pro kupce, který podnikal pravidelné „výpravy“ do vzdálenějších měst či osad to bylo naprostou samozřejmostí.

c) ČETNOST OSÍDLENÍ: v oblastech více osídlených častější kontakty X samoty, méně osídlené oblasti; geografický horizont se zmenšoval tedy také ve směru od Z k V a od J k S (V a S – zde horší přírodní podmínky pro život – chladno, méně potravy, špatné podmínky pro zemědělství atp.)

- obzor středověkého vesničana v Čechách byl asi 10-12 km X učený člověk, který měl k dispozici výsledky tehdejšího bádání, byl schopen vytvořit si alespoň jakousi představu o tom, jak vypadá geografická situace za hranicemi tehdejších říší či států

+ důležité byly i psychologické aspekty vnímání prostoru  to, co je za hranicemi mně známého prostoru, je nebezpečné. Lidé se obávají neznámých tvorů, co žijí v lese, v horách etc. V lesích jsou hejkalové, vlci, čarodějnice…; Římané – za hranicemi jim známého impéria žijí lvi; Kolumbovi vyhrožovali, že spadne ze zemské desky, protože na konci světa padá voda ze srázu…

Rozhled závisel především na technice  dalekohledy, mapy: viz seminář Pavlíčková mapy

Geografické horizonty lidé (i skupiny) rozšiřovali mnoha způsoby:

- křížové výpravy, kolonizace, zámořské objevy, cestování, poutě, války a válečné výpravy (křížové výpravy), obchod. Důležitým bodem bylo také stěhování národů

A) ●Kolonizace

1) raná řecká kolonizace

- ranou řeckou kolonizaci si vyžádal ekonomický tlak; jde o proces obsazování nových území, které Řecku ulehčí a zajistí bohatší zdrov potraviny - Řekové přicházeli do míst, kde se lépe dařilo zemědělství a kde byly nerostné zdroje

Témata, do kterých materiál patří