Minimalismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
minimalismus
minimalismus vzniká na konci 50. let v USA, souběžně s pop artem a pomalířskou abstrakcí
jako i ostatní směry v té době se staví proti gestické malbě abstraktního expresionismu, bojkotuje náhodu, individuální rukopis a subjektivních hledisek
sériovost najdeme už u Rauschenberga a v zenových partiturách Johna Cagee, jde o ideju blízkou pop artu
minimalismus je lhostejný k problémům doby a přijímá s chutí materialismus, i když narozdíl od pop artu jde spíše o kladné přijetí kvalit materiálu a hmotného předmětu, než konzumní společnosti
skládání prefabrikovaných tvarů či kompozic je obvykle podřízeno přísně logickému matematickému řádu
vyjadřují se obvykle jednoduchým tvarem a základními geometrickými strukturami
časem docházejí k neuvěřitelně komplexním strukturám silného vizuálního účinku (což vyčítali abstraktním expresionistům) a pokládají základ konceptualismu
předchůdci minimalismu jsou Barnett Newman (svými striktními barevnými plochami a idejemi svých zipů) a Ad Reinhardt se svou přísnou geometrií a tlumenou tonalitou
slavný americký bonmot o klasickém malířství: "Newman zabouchl dveře, Rothko zatáhl závěsy a Reinhardt zhasl světlo"
malíři Kenneth Noland a Franc Stella stojí na pomezí minimalismu a pomalířské abstrakce
minimalismus se však nejlépe prosazuje v sochařství i když nevykazuje známky klasické sochy, materializace se nejvíce projeví instalací v prostoru
na rozdíl od pop artu je minimalismus velmi špatně přijmut veřejností. Je brán jako arogantní a útočný. Stejně jako akční malba byl někdy chápán jako maskovaná demonstrace šovinistické mužské síly.
v českých zemích ovlivňuje Boštíka, Kolíbala, Malicha a Šimotovou
Franc Stella - prohlašuje že obraz je plocha pokrytá barvou nic víc. Tvoří sérii černých obrazů - obyčejná, v domácnosti užívaná barva, akcent je pouze na tah štětce a geometrii. Dělal i tisky a tvořil divadelní kulisy. Zabýval se tzv. maximalistickou malbou - geometrickou abstrakcí instalovanou do prostoru
Kenneth Noland - tvořil hlavně terče - soustředné kruhy a různě tvarovaná plátn
Sol LeWitt - v minimalistickém období vytváří otevřené krychlové konstrukce - akcentuje spíše pohled skrz ně, než na ně. Realita a struktura se neustále mění podle úhlu pohledu a dává tak možnost pohlédnout na na nekonečno. Ve svých dílech konfrontuje svou dokonalou realitu a neuspořádaný reálný svět. Velký řád tvoří velký ne-řád. Později tvoří obrovské nástěnné malby a stává se zakladatelem konceptuálního hnutí
Carl André - zabýval se poctivou redukcí formy. Přiklání se plně k prefabrikovaným materiálům - cihly, dřevěné trámy, kovové plechy. Sochařská práce spočívá ve výběru a umístění, nikoliv ve vytvoření formy. Z plechů tvoří pravoúhlé formy na podlaze - dá se po nich šlapat.
Donald Judd - prefabrikované kvádry nebo otevřené krychle instaloval v pásech nad sebou na stěně v mnoha obměnách a permutacích. Psal kritiky a eseje. Od roku 1971 bydlel v Texasu v Marfě, kde skupoval pozemky a staré domy a vystavoval tam své práce, do čehož zapojoval obyvatele místních vesnic. Blížil se již environmentu
Dan Flavin - v jeho světelných dílech se spojuje pop art s minimalismem. Minimalistická kompozice a klasická přísnost se mísí se světlem neonů (znakem velkoměstského života a reklamy), které bývá i různobravené a navozuje citovost a dvojjakost. Něžně pro Margo 1986. Monument 7 pro Tatlina
Tony Smith - považován za předchůce či pionýra minimalismu. Tvořil monumentální, ale jednoduché sochy, občas s příměsí existencialismu
Robert Morris - jednoduché hříčky ve stylu Duchampa - akustická Bedna se zvukem vlastní výroby, sebe-reflexivní Já-krabice
Richard Serra - monumentální kompozice z železných rour a bloků, které nejsou naimpregnovány a časem začínají reznout
Postminimalismus - Eva Hesse, Richard Serra - více otevřené a nejednoznačné, nové materiály (pryž, olovo, molitan, hlína, drát aj.) - výstava Devět u Lea Castelliho