Nový realismus ve Francii
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nový realismus ve Francii
skupina založena v Paříži r. 1960 jméno mají od svého kritika Pierra Restanyho
pokládají se za evropský protějšek amerického pop-art, přiklánějí se však blíže k neodadaistů
nový realismus - nový způsob nahlížení na realitu
snaží se upozorňovat na obyčejné věci, které už dávno zevšedněly
užívají sice spotřební věci a předměty denní potřeby, ale hledají v nich něco magického (surrealismus), věří že obyčejné věci vyprávějí své příběhy
čerpají i z dada, ready-made objektů Marcela Duchampa a z kubistické strojové estetiky Fernarda Légera
proti popartistům a abstraktním expresionistům odmítají kult umělce, snaží se aby se publikum stalo součástí jejich práce (Y.Klein rozvíjí performance a happening)
r.1961 - výstava Le Nouveau Réalisme v Paříži (společně s Rauschenbergem, Johnsem a Chamberleinem)
do r. 1970 (kdy se rozpadají) mnoho akcí, performancí, festivalů
zakládájícími členy byli Yves Klein, Arman, Martial Raysse, Pierre Restani, Daniel Spoerri, Jean Tinguely a ultra-lettristé Dufrene, Hains, Villeglé
v roce 1961 se připojili César a Mimmo Rotella, poté Niki de Saint Phalle a Gérard Deschampes
vystavoval s nimi i Christo
Yves Klein - všestranný umělec, který ovlivňuje mnoho směrů v moderním umění (environment, performance, body art, minimal, multimediální umění). Pracoval na teorie monochromie - r. 1950 první výstava jeho monochromních obrazů. Od r. 1957 jeho modré umění (ultramarínová modř - IKB - internation Klein blue), natíral i sochy na modro. Tvořil obrazy ohněm (deska s bengálskými ohni, kartón pálený hořáky), vytvořil první aerostatickou plastiku (1001 balónů nad náměstím v Paříži). Otiskoval natřenou modelku na plátno, uspořádal výstavu Prázdného prostoru (fasádu galerie natřel na modro, vnitřek vyprázdnil a natřel na bílo). 1960 skočil do prázdna (fotomontáž záznamu jeho performance)- Rozvíjel teorii vzdušné architektury, navrhoval ohňo-vodní fontány. Předvedl antropometrické představení s nahými modely. 6.6.1962 zemřel na srdeční kolaps ve 34 letech
Jean Tinguely - zkoumal pohyb. Tvořil bizarní kinetické samoúčelné stroje pro potěšení a jako varování. Hold New Yourku (1960) - stroj, který se během představení sám zničil
Arman - vytvářel Accumulations (hromadění) - kdy v jednom objektu shromáždil a spojil množství předmětů (sekerek, vidliček, fotoaparátů aj.) - divák se musí zamyslet jakou roli hrají ještě jednotlivé předměty ve věku masové spotřeby. Společnost instiktivně hromadí předměty ve výkladních skříních a továrnách, aby živila svůj pocit bezpečí. Sladký domove (1960) - plynové masky.
César - zabýval se kompresí a recyklací- užíval lisovaných vraků automobilů, které recykloval v podobě umění. Kritika moderní konzumní společnosti a její spotřeby.
Martial Raysse - malíř. Plochy ireálných barev. Ženy na pláži, portréty.
Daniel Spoerri - tvořil objekty-pasti. Sestavuje je z nejrůznějších předmětů denní spotřeby ve snaze zachytit pomíjívý okamžik života. Stoly se zbytky snídaně - misky, talíře, lžíce aj. Desky nebo i celý stůl často visí svisle - nový úhel pohledu
Mimmo Rotella - zabývá se dekoláži - protrhané a strhávané plakáty, pod nimiž se objevují kousky spodních vrstev.
Niki de Saint Phalle - tvořila pestrobarevné figuríny a střílené obrazy - střílela na obraz balonky s barvou - performance. Předznamenávala některé feministické otázky - protestuje proti stereotypnímu obrazu ženy jaký vytváří společnost.
Christo - landartista zabývající se empaketáží - balí do papíru, plátna a fólií celé budovy nebo mosty