4_did_mezipredmety
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. Mezipředmětové vztahy ve výuce somatologie, příklady využití
mezipředmětových vazeb
Mezipředmětové vztahy jsou definovány jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými
předměty, chápání příčin a vztahů, přesahujících předmětový rámec, prostředek
mezipředmětové integrace.
V souvislosti se zavedením RVP je mezipředmětovým vztahům věnována velká pozornost –
povinou součástí RVP jsou mezipředmětově zaměřená průřezová témata.
Průřezová témata pro střední odborné vzdělávání jsou:
Občan v demokratické společnosti
Člověk a životní prostředí
Člověk a svět práce
Informační a komunikační technologie
Rozdělení
1. Vertikální mezipředmětové vztahy
Vztah mezi učivem různých ročníků v rámci jiných předmětů.
Předměty probírané v nižších ročnících zahrnují výchozí znalosti pro pochopení
předmětu probíraných později.
2. Horizontální mezipředmětové vztahy
Návaznost jednotlivých předmětů v rámci jednoho ročníku.
Funkce mezipředmětových vztahů
Znalost určitého učiva je předpokladem pro osvojení učiva jiného předmětu.
Podává žákům ucelený obraz skutečnosti.
Logická návaznost poznatků.
Brání dablování výuky nebo výpadku potřebných témat v kurikulu oboru i jeho
jednotlivých předmětů.
Ukazuje žákům vzájemnou souvislost vyučovacích předmětů.
Vede k naplnění obecných výchovně vzdělávacích cílů.
Upevňuje získané znalosti a dovednosti.
Usnadňuje pochopení učiva.
Interdisciplinarismus
Didaktický přístup prosazující ve výuce mezipředmětové vztahy, zadávání speciálních úloh
nutících žáky integrovat poznatky z různých předmětů, týmové vyučování, vytváření tzv.
integrovaných vyučovacích pžedmětů, tvorbu integrovaných učebnic aj.
Průřezová témata:
Občan v demokratické společnosti
Zaměřuje se na vytváření a upevňování takových hodnotových postojů a hodnotové orientace
žáků, které jsou potřebné pro fungování a zdokonalování demokracie. Nejde jen o formování
postojů a hodnot, ale i o budování občanské gramotnosti žáků – osvojení si faktické, věcné a
normativní stránky jednání odpovědného aktivního občana.
Člověk a životní prostředí
Průřezové téma se podílí na zvyšování gramotnosti pro udržitelnost rozvoje a přispívá
k realizaci jednoho v souvislosti s jejich odborným vzděláváním, poukazuje na vlivy
pracovních činností na prostředí a zdraví a využívání moderní techniky a technologie v zájmu
udržitelnosti rozvoje.
Člověk a svět práce
Průřezové téma doplňuje znalosti a dovednosti žáka získané v odborné složce vzdělávání o
nejdůležitější poznatky a dovednosti související s jeho uplatněním ve světě práce, které by mu
měly pomoci při rozhodování o další profesní a vzdělávací orientaci, při vstupu na trh práce a
při uplatňování pracovních práv.