Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konceptuální tendence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Konceptuální tendence

  • přelom 60. a 70. let

  • idea uměleckého díla je rovnocenná jeho výsledku

  • jde o umění reprodukovatelné - idea zůstává stejná

  • někteří autoři vytváří pouze instrukce jak dílo vytvořit - to pak dokáže kdokoliv

  • částečně reaguje na komerčnost umění - myšlenka jde obtížněji prodat

  • snaží se dobrat smyslu umění, plnohodnotným médiem se stává slovo a jazyk

  • klíčovým se stává možnost publikovat a šířit v médiích svoje myšlenky - články, nahrávky, katalogy

  • sbližuje se umění, teorie, kritika a filozofie

  • projevuje se různými formami - texty, procesy, situace a informace

  • různými způsoby - jazyk, matematika, kresba, záznam, performace

  • konceptuální umění je si samo sebe více vědomo - ví že je součást společenského systému a tento stav intenzivně zkoumá - jeho funkce, předpoklady a výsledky

  • realizace konceptuálního umění je pouhou mechanickou záležitostí

  • předchůdci - Marcel Duchamp, Piero Manzoni, Yves Klein, Ray Johnson a Jasper Johns

  • v 60. letech byl teoreticky zaštítěn Clementem Greenbergem

  • průkopníky byli Sol LeWitt a Joseph Kosuth

  • v širším smyslu lze do konceptuálního umění zahrnout akční umění, body art a land art, happening i performance - druhy, kde nejde o výsledný artefakt, ale o myšlenku či provedení

  • Sol LeWitt - Články o konceptuálním umění - myšlenka se stává strojem, která pohání umění. Už ve fázi minimalismu pracoval konceptuálně - prefabrikované krychle akcentující prostor. Rozměry na základně výpočtů proporčního modulu. Modulové struktury. R. 1973 - kniha Oblouky a přímky - Stejný čtverec a oblouk ve 190 různých variacích. Logická úvaha a zákonitá manipulace

  • Joseph Kosuth - snaží se najít lingvistickou definici umění - cyklus Definice - slovníková hesla srovnává s předmětem - Jedna a tři židle

  • Bruce Nauman - odléval nevýznamené prostory kolem předmětu - pod nohama židlí, odlitek mezery mezi dvěma krabicemi, odlitek stromu. Sdílí Smithsonův zájem o Entropii (pomalý rozpad všech věcí), často ho uspišuje.

  • Lawrence Weiner - ve svých prohlášeních píše, že umělecké dílo může být vytvořeno umělcem, průmyslově anebo nevytvořeno vůbec. Často využíval písmo a texty - nápisy na zdech

  • On Kawara - označuje plátna pouze datem kdy vznikají

  • Dougles Huebler - svět je plný více či méně zajímavých předmětů, nechci k nim přidávat další - 1967

  • Ray Johnson - poštovní psané umění

  • Yoko Ono - návody akcí

  • Piero Manzoni - Mierda del artista - zakonzervoval svoje exkrementy prodával za cenu zlata

  • Joseph Beuys - performance Stádo, Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci

  • Marcel Broothaers - fiktivní muzeum výtvarného umění (1968-1972)

  • John Baldessari - v r. 1966 přestal malovat a posléze zničil všechna svá díla. Tvoří strohá díla s neosobními texty vytvořené profesionálním písmomalířem - "Toto není k dívání", "Do tohoto díla nevstoupily žádné myšlenky"

  • Jiří Kolář - návody a konkrétní poezie

  • Dalibor Chatrný - manipulace se slovy

  • Zdeněk Sýkora - strojová textura

  • Jiří Valoch - vizuální poezie

  • Ladislav Novák - básník, alchymáž, froasáž - experimenty, hry

  • Rudolf Sikora - slovák

Témata, do kterých materiál patří