Konceptuální tendence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Konceptuální tendence
přelom 60. a 70. let
idea uměleckého díla je rovnocenná jeho výsledku
jde o umění reprodukovatelné - idea zůstává stejná
někteří autoři vytváří pouze instrukce jak dílo vytvořit - to pak dokáže kdokoliv
částečně reaguje na komerčnost umění - myšlenka jde obtížněji prodat
snaží se dobrat smyslu umění, plnohodnotným médiem se stává slovo a jazyk
klíčovým se stává možnost publikovat a šířit v médiích svoje myšlenky - články, nahrávky, katalogy
sbližuje se umění, teorie, kritika a filozofie
projevuje se různými formami - texty, procesy, situace a informace
různými způsoby - jazyk, matematika, kresba, záznam, performace
konceptuální umění je si samo sebe více vědomo - ví že je součást společenského systému a tento stav intenzivně zkoumá - jeho funkce, předpoklady a výsledky
realizace konceptuálního umění je pouhou mechanickou záležitostí
předchůdci - Marcel Duchamp, Piero Manzoni, Yves Klein, Ray Johnson a Jasper Johns
v 60. letech byl teoreticky zaštítěn Clementem Greenbergem
průkopníky byli Sol LeWitt a Joseph Kosuth
v širším smyslu lze do konceptuálního umění zahrnout akční umění, body art a land art, happening i performance - druhy, kde nejde o výsledný artefakt, ale o myšlenku či provedení
Sol LeWitt - Články o konceptuálním umění - myšlenka se stává strojem, která pohání umění. Už ve fázi minimalismu pracoval konceptuálně - prefabrikované krychle akcentující prostor. Rozměry na základně výpočtů proporčního modulu. Modulové struktury. R. 1973 - kniha Oblouky a přímky - Stejný čtverec a oblouk ve 190 různých variacích. Logická úvaha a zákonitá manipulace
Joseph Kosuth - snaží se najít lingvistickou definici umění - cyklus Definice - slovníková hesla srovnává s předmětem - Jedna a tři židle
Bruce Nauman - odléval nevýznamené prostory kolem předmětu - pod nohama židlí, odlitek mezery mezi dvěma krabicemi, odlitek stromu. Sdílí Smithsonův zájem o Entropii (pomalý rozpad všech věcí), často ho uspišuje.
Lawrence Weiner - ve svých prohlášeních píše, že umělecké dílo může být vytvořeno umělcem, průmyslově anebo nevytvořeno vůbec. Často využíval písmo a texty - nápisy na zdech
On Kawara - označuje plátna pouze datem kdy vznikají
Dougles Huebler - svět je plný více či méně zajímavých předmětů, nechci k nim přidávat další - 1967
Ray Johnson - poštovní psané umění
Yoko Ono - návody akcí
Piero Manzoni - Mierda del artista - zakonzervoval svoje exkrementy prodával za cenu zlata
Joseph Beuys - performance Stádo, Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci
Marcel Broothaers - fiktivní muzeum výtvarného umění (1968-1972)
John Baldessari - v r. 1966 přestal malovat a posléze zničil všechna svá díla. Tvoří strohá díla s neosobními texty vytvořené profesionálním písmomalířem - "Toto není k dívání", "Do tohoto díla nevstoupily žádné myšlenky"
Jiří Kolář - návody a konkrétní poezie
Dalibor Chatrný - manipulace se slovy
Zdeněk Sýkora - strojová textura
Jiří Valoch - vizuální poezie
Ladislav Novák - básník, alchymáž, froasáž - experimenty, hry
Rudolf Sikora - slovák