České meziválečné umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
České meziválečné umění
r. 1918 po první světové válce vzniká samostatný stát Českoslovenko s prvním prezidentem Masarykem
umělecky důležitou osobností byl Vincent Kramář - historik, sběratel a mecenáš. Pro české země získal obrazy Picassa a Rembrandta aj. V letech 1919-1939 byl ředitelem Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění (dnešní Národní Galerie)
tvrdošíjní 1918 - 1924
do upadlé pražské poválečné scény vnesly vzruch umělci vystavující na výstavě s názvem "A přece! Výstava několika tvrdošíjných", jež byla organizována S.K.Neumannem
Josef Čapek, Vlastislav Hofman, Rudolf Kremlička, Otakar Marvánek, Václav Špála, Jan Zrzavý
6 výstav. Vystovalo s nimi mnoho dalších (Feigl, Šíma, Filla, Rykr, Chohol, Klee, Dufy, Ozenfant, Jeanneret)
snaha o navázání na předválečnou avantgardu
evropská humanistická orientace - touha po štěstí, laská k práci a k věcem
osciluje mezi doznívajícím kubismem (Čapek, Špála) a neoklasicismem (Zrzavý, Kremlička)
styky s mezinárodní avantgardou (Německo, Francie)
Špála opouští kubismus v r.1923 a maluje hlavně zátiší a krajiny (zelené a modré období). Poté převládá zátiší a klasický akord červené a modré
Čapek rozvíjí sociální motivy z války (Vdova), krajiny městské periferie (Na obvodu města - nový civilismus). Hadráři (1923) - období chlapů - vagabundi, pijáci a trhani, později děti. Monumentální jednoduché figurální obrazy ze Slovenska (Děvče se džbánem, Žena s košem). Od r.1933 maluje expresivně pod hrozbou fašismu - cykly Diktátorské boty, Oheň a Touha.
Rudolf Kremlička (1886-1932) - realistické žánry, obdivoval Holanďany. Po pobytu v Paříži hledá modernější výraz - pod vlivem Maneta maluje barevnými plochami s výraznými konturami (Odpočívající tanečnice, 1918, Osušující se žena, 1925). Přiklání se také k novoklasicismu (Pradlena). Vynikl i jako portrétista
Zrzavý rozvíjí novoklasicismus v krajinách. Později maluje krajinu jako monochromní znakové siluety. Klade důraz na lyrický prožitek, krajiny bere jako vizi nikoliv jako záznam reality
sociální skupina Ho-ho-ko-ko 1924-1927
mladí malíři z Umělecké besedy (Holý, Holan, Kotík) společně se sochařem Karlem Kotrbou
prosté výjevy ze života ve městě se sociální tendencí
Karel Holan ovlivněn M.Utrillem, cirkusy, poutě, na pomezí města a venkova
Miroslav Holý - prostí lidé na přesměstí, později se blíží fauvismu
Pravoslav Kotík se hlásí k novoklasicismu a lyrickému kubismu. Maluje i politické aktuality
Českou krajinou se zabývali i další malíři z Umělecké besedy - Václav Rabas, Vlastimil Rada a Vojtěch Sedláček
umělecký svaz devětsil 1920-1933
středisko české umělecké avantgardy všech odvětví (literáti, výtvarníci, architekti, hudebníci, teoretici)
nebyl názorově jednotný - dynamický avantgardní model, který se měnil
hlavním teoretikem byl Karel Teige, malíři Hoffmeister, Muzika, PIskač, Šíma, Wachsman, sochař Bedřich Stefan, architekt Bedřich Feuerstein
původní členové byli i Jaroslav Seifert, Vladislav Vančura, režisér Honzl.
prvotní program měl ideály proletářského umění, odmítal technickou civilizaci a moderní umění
první výstava v Praze 1922 - zastoupen magický realismus (Muzika, Piskač, Teige, Wachsman) a primitivistické práce (Hoffmeister, Stefan).
Feuerstein a Šíma vystavovali na pomezí kubismu a purismu - předznačují nový program Devětsilu
přiklonění k technické civilizaci a modernímu umění - polarita konstruktivismu a poetismu.
odchází mnoho členů (Hoffmeister, Muzika, Piskač, Stefan a Wachsman - zakládají Novou skupinu 1922-4), přicházejí noví (Mrkvička, Jelínek, Štýrský, Toyen, básníci Biebl, Halas, Nezval a Jiří Voskovec)
zároveň vzniká architektonická sekce - architekti Puristické čtyřky (Fragner, Honzík, Linhart a Obrtel
Brněnský Devětsil (1924-1927) - založen Artušem Černíkem, člen byl i sochař Zdeněk Pešánek
moderní program ukazuje výstava Bazar moderního umění (1923 Praha, 1924 Brno) - ohlasy kubismu, purismu, novoplasticismu, konstruktivismu a dadaismu. Obdiv pro technickou civilizaci
vydávají časopis Revue Devětsilu (ReD), Disk, v Brně Pásmo
Adolf Hoffmeister (1902-1973) - proletářské umění a naivní umění Celníka Rousseaua. V r. 1922 přestal malovat a věnuje se poezii. Hodně cestuje a přispívá do časopisů. Vystudoval na doktora práv a měl advokátní praxi. Měl zájem o fotografii, montáž a karikaturu
František Muzika (1900-1974) -spojuje magický realismus s primitivismem. Barevné metamorfózy předmětů ve stylu lyrického kubismu, ve 30. letech imaginativní malba. Nikdy nebyl surrealista
Bedřich Piskač - cirkusové motivy, v Nové skupině sociállní civilismus a primitivistická věcnost. Zabýval se kubismem a tvořil figurální kompozice se stylizovanými hlavami (Koupání)
Josef Šíma (1891-1971) - téměř celé jeho dílo vzniklo ve Francii, kam odjel jako kreslič kostelních oken. Vytvářel puristické kresby a akvarely. Zkoušel i abstrakci, pak ale hledá novou básnickou koncepci. S mladými francouzskými básníky založil skupinu Vysoká hra - průzkum mimosmyslového vnímání. Hledal podstatu světa (zážitek úderu blesku - obraz Mlno 1927) - jednota hmoty a energie. Od roku 1930 tvoří krajiny z redukovaných znaků (Krajina se stébly, Krajina s torzem), s nástupem nacismu tvoří antické mýty s tragickou symbolikou (Théseův návrat, Ikarův pád)
Karel Teige (1900-1951) - hlavně kritika a teorie výtvarného umění, filmu a literatury. Jako výtvarník vynikl jako představitel konstruktivistické typografie. Kresby a grafiky
Jindřich Štýrský - tvořil i scénické návrhy do divadla, redigoval revui Odeon, Erotickou revui, založil erotickou Edici 69. Vychází z lyrického kubismu.