České meziválečné umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
poetismus
první manifest poetismu Karel Teige v r.1923-4 - hnutí jako nový životní styl - umění života, umění žíti a užívati. Toto umění má být stejně samozřejmé a dostupné jako sport, láska a víno a ostatní lahůdky
druhý manifest 1928 - rozšiřuje definici jako poezii pro všechny smysly
má kultivovat smysly a obohacovat senzibilitu lidstva. Hledá nová témata, pro nový životní sloh socialismu
jde o lyrické a poetické vidění - provázání se skoro všemi avantgardními směry
spojování konkrétního a abstraktního s lidskými obsahy a surrealismem
později poetismus přerůstá v surrealismus (r.1933 přechází Devětsil na teoretické stanovisko surrealismu)
poetismus ve výtvarném umění vyúsťuje v artificialismus (v dílech Štýrského a Toyen)
artificialismus
nový umělecký směr vytvořený v Paříží Štýrským a Toyen (1927)
v manifestu vycházejí z poetismu - ztotožňují malíře a básníka
negují hru forem a zábavu očí (bezpředmětné malířství) a formově historizující malbu (surrealismus)
kubismus dle nich otáčí realitou, artificialismus nechává realitu v klidu a maximalizuje imaginativnost
nepopírá existenci reality, ale neoperuje s ní
u Štýrského se jednotlivé prvky mění na samostatné skutečnosti a podněcovatele emocí, kubistické tvarosloví v lyrickou řeč abstraktních forem (Květy ve Sněhu, Utonulá, Noční rychlík 1927-8). Používá novou techniku - stříkání barev přes šablony, sítě, či předměty. Kompozice organických pratvarů (Protinožci 1926, Jinovatka 1927), nemají nic společného s realitou ani umělou přírodou, jsou založeny na evokativní hodnotě barevné struktury
Toyen - představitelka artificialismu, poetismu a později surrealismu. Pobývala nějakou dobu v Paříži. Tvořila často společně se Štýrským