Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České meziválečné umění

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.95 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

poetismus

  • první manifest poetismu Karel Teige v r.1923-4 - hnutí jako nový životní styl - umění života, umění žíti a užívati. Toto umění má být stejně samozřejmé a dostupné jako sport, láska a víno a ostatní lahůdky

  • druhý manifest 1928 - rozšiřuje definici jako poezii pro všechny smysly

  • má kultivovat smysly a obohacovat senzibilitu lidstva. Hledá nová témata, pro nový životní sloh socialismu

  • jde o lyrické a poetické vidění - provázání se skoro všemi avantgardními směry

  • spojování konkrétního a abstraktního s lidskými obsahy a surrealismem

  • později poetismus přerůstá v surrealismus (r.1933 přechází Devětsil na teoretické stanovisko surrealismu)

  • poetismus ve výtvarném umění vyúsťuje v artificialismus (v dílech Štýrského a Toyen)

artificialismus

  • nový umělecký směr vytvořený v Paříží Štýrským a Toyen (1927)

  • v manifestu vycházejí z poetismu - ztotožňují malíře a básníka

  • negují hru forem a zábavu očí (bezpředmětné malířství) a formově historizující malbu (surrealismus)

  • kubismus dle nich otáčí realitou, artificialismus nechává realitu v klidu a maximalizuje imaginativnost

  • nepopírá existenci reality, ale neoperuje s ní

  • u Štýrského se jednotlivé prvky mění na samostatné skutečnosti a podněcovatele emocí, kubistické tvarosloví v lyrickou řeč abstraktních forem (Květy ve Sněhu, Utonulá, Noční rychlík 1927-8). Používá novou techniku - stříkání barev přes šablony, sítě, či předměty. Kompozice organických pratvarů (Protinožci 1926, Jinovatka 1927), nemají nic společného s realitou ani umělou přírodou, jsou založeny na evokativní hodnotě barevné struktury

  • Toyen - představitelka artificialismu, poetismu a později surrealismu. Pobývala nějakou dobu v Paříži. Tvořila často společně se Štýrským

Témata, do kterých materiál patří