Profesní etika učitele ukol 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Maříková, Gregorová, Žižková, Spurná, Poliak
Otázky a úkoly k textu – Profesní etika učitele
Teorie (cca 5 min)
Je učitelství profesí?
Zatím spíše semi-profesí a hledají se cesty k profesionalizaci. Z mého osobního hlediska to profese je, protože na ni učitel může být hrdý a může mu i dělat radost.
Jaké znaky splňují pravé profese?
Mají své určité oborové znalosti, které si chrání, probíhá zde dlouhá příprava na praxi, angažovanost a oddanost pro profesi, autonomie. Dále by měla mít etický kodex a profesní komoru, která vymáhá porušování EK.
Aplikace a diskuze
Co podle vás nejvíce ohrožuje prestiž učitelské profese?
Nejvíce ji ohrožuje nízký ekonomický status a s tím spojené okolnosti, jako snížená konkurence, dále se domníváme, že by pomohlo zlepšení vysokoškolského studia.
Které cesty k profesionalizaci učitelství považujete za důležité?
Domníváme se, že kariérní systém, který by pomohl motivovat lidi v praxi. Dále také zvýšení mzdy.
Jak hodnotíte současný EK učitele (2022)?
Návod: EK (2022) naleznete na tomto odkazu: https://ucitelskykodex.cz/ Projděte si jednotlivé body a kriticky je posuďte. Pokud byste souhlasili se všemi body, tak v textu přednášky hned pod tímto etickým kodexem (2022) jsem uvedla dva odkazy, na kterých naleznete dvě kritiky zmíněného kodexu (jedna je od R.Čapka, jedna od spolku Učitelská komora – některé body jejich připomínek určitě stojí za zvážení (např. připomínka Učitelské komory, že někteří pedagogové byli z EK vynecháni, je za mě připomínka velmi důležitá). Souhlasíte s kritikou uvedenou pod těmito odkazy?
Bod 1 – Souhlasíme s EK, že učitel musí vytvářet dobré klima ve třídě, částečně souhlasíme i s R. Čapkem, že EK UČITELE by měl řešit hlavně jeho práci.
Bod 2 – Nelíbí se nám formulace EK, protože nám přijde zmatená ohledně výroku, že žák si spoluodpovědností vytváří svět ve kterém žije.
Bod 3 – Souhlasíme s tím, že bychom měli uznávat kolegy a výhrady jim sdělovat pouze v soukromí.
Bod 4 – Souhlasíme, ale respekt by měl být oboustranný.
Bod 5 – Souhlasíme a myslíme si, že je to ve spojení s bodem číslo 1, tedy vytváření bezpečí.
Bod 6 – Souhlasíme s R. Čapkem a chtěli bychom rozsáhlejší definici tohoto tématu, která je třeba na Slovensku.
Bod 7 – Souhlasíme, ale domníváme se, že digitální edukace by měla být v rukou pouze kompetentních učitelů.
Bod 8 – Domníváme se, že tento bod by měl být v EK každého jedince.
Bod 9 – Učitel by měl mít autoritu, ale v žádném případě ji zneužívat ve svůj prospěch.
Bod 10 – Nesouhlasíme se zněním EK a přikláníme se spíše ke kritice od R. Čapka o rozvoji individuálních kvalit.
O jaká pravidla by podle vás měl být EK (2022) doplněn?
EK by měl pomáhat v každodenním rozhodování, proti kterým učitel stojí a měl by mu být přínosem. Konkrétní pravidla by měla být dohodnuta například profesní komorou učitelů, která by prezentovala většinový názor.