Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Profesní etika učitele ukol 2

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Maříková, Gregorová, Žižková, Spurná, Poliak

Otázky a úkoly k textu – Profesní etika učitele

  1. Teorie (cca 5 min)

  1. Je učitelství profesí?

Zatím spíše semi-profesí a hledají se cesty k profesionalizaci. Z mého osobního hlediska to profese je, protože na ni učitel může být hrdý a může mu i dělat radost.

  1. Jaké znaky splňují pravé profese?

Mají své určité oborové znalosti, které si chrání, probíhá zde dlouhá příprava na praxi, angažovanost a oddanost pro profesi, autonomie. Dále by měla mít etický kodex a profesní komoru, která vymáhá porušování EK.

  1. Aplikace a diskuze

  1. Co podle vás nejvíce ohrožuje prestiž učitelské profese?

Nejvíce ji ohrožuje nízký ekonomický status a s tím spojené okolnosti, jako snížená konkurence, dále se domníváme, že by pomohlo zlepšení vysokoškolského studia.

  1. Které cesty k profesionalizaci učitelství považujete za důležité?

Domníváme se, že kariérní systém, který by pomohl motivovat lidi v praxi. Dále také zvýšení mzdy.

  1. Jak hodnotíte současný EK učitele (2022)?

Návod: EK (2022) naleznete na tomto odkazu: https://ucitelskykodex.cz/ Projděte si jednotlivé body a kriticky je posuďte. Pokud byste souhlasili se všemi body, tak v textu přednášky hned pod tímto etickým kodexem (2022) jsem uvedla dva odkazy, na kterých naleznete dvě kritiky zmíněného kodexu (jedna je od R.Čapka, jedna od spolku Učitelská komora – některé body jejich připomínek určitě stojí za zvážení (např. připomínka Učitelské komory, že někteří pedagogové byli z EK vynecháni, je za mě připomínka velmi důležitá). Souhlasíte s kritikou uvedenou pod těmito odkazy?

Bod 1 – Souhlasíme s EK, že učitel musí vytvářet dobré klima ve třídě, částečně souhlasíme i s R. Čapkem, že EK UČITELE by měl řešit hlavně jeho práci.

Bod 2 – Nelíbí se nám formulace EK, protože nám přijde zmatená ohledně výroku, že žák si spoluodpovědností vytváří svět ve kterém žije.

Bod 3 – Souhlasíme s tím, že bychom měli uznávat kolegy a výhrady jim sdělovat pouze v soukromí.

Bod 4 – Souhlasíme, ale respekt by měl být oboustranný.

Bod 5 – Souhlasíme a myslíme si, že je to ve spojení s bodem číslo 1, tedy vytváření bezpečí.

Bod 6 – Souhlasíme s R. Čapkem a chtěli bychom rozsáhlejší definici tohoto tématu, která je třeba na Slovensku.

Bod 7 – Souhlasíme, ale domníváme se, že digitální edukace by měla být v rukou pouze kompetentních učitelů.

Bod 8 – Domníváme se, že tento bod by měl být v EK každého jedince.

Bod 9 – Učitel by měl mít autoritu, ale v žádném případě ji zneužívat ve svůj prospěch.

Bod 10 – Nesouhlasíme se zněním EK a přikláníme se spíše ke kritice od R. Čapka o rozvoji individuálních kvalit.

  1. O jaká pravidla by podle vás měl být EK (2022) doplněn?

EK by měl pomáhat v každodenním rozhodování, proti kterým učitel stojí a měl by mu být přínosem. Konkrétní pravidla by měla být dohodnuta například profesní komorou učitelů, která by prezentovala většinový názor.

Témata, do kterých materiál patří