Operativně pátrací prostředky - diplomová práce - Jan Chvatík
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
78
9 P o d p ů r n é o p e r a t i v n ě p á t r a c í p ro s t ř e d k y a
j e j i c h v z t a h k O P P
Jak bylo již uvedeno výše, po novele č. 265/2001 Sb. zůstala v zákoně
o policii
210 (§ 23a až 23f) úprava tzv. podpůrných operativně pátracích
prostředků. Zákon o policii mezi ně řadí krycí doklady, konspirativní
prostředky, zabezpečovací techniku, zvláštní finanční prostředky a využití
informátora.
211
Zatímco operativně pátrací prostředky mohou být použity teprve
v souvislosti s trestním řízením, čili až po vyhotovení záznamu o zahájení
úkonů trestního řízení nebo jejich provedením jako neodkladných
a neopakovatelných úkonů, podpůrné operativně pátrací prostředky mají
210 Jak bylo uvedeno výše, některé z nich jsou upraveny také v celním zákoně (§ 33b až
§ 3 3 f ) a v z á k o n a o v ě z e ň s k é s l u ž b ě ( § 1 6 a a ž § 1 6 c ) .
211 Krycími doklady se rozumějí listiny a jakékoliv doklady či dokumenty, které jsou
v y u ž i t e l n é k t o mu , a b y z a s t ř e l y s k u t e č n o u t o t o ž n o s t o s o b y , z a b r á n i l y z t o t o ž n i t v ě c ,
p o p ř í p a d ě č i n n o s t p o l i c i e , v p ř í p a d ě j e j i c h u t a j e n í v o b e c n é m z á j mu . Z ů s t a l a z d e
v p o d s t a t ě p ů v o d n í ( t j . p ř e d n o v e l o u č . 2 6 5 / 2 0 0 1 S b . ) ú p r a v a t o h o t o i n s t i t u t u , v č e t n ě
n e g a t i v n í h o v ý č t u a p o v o l o v á n í , j a k b y l o p o p s á n o v k a p i t o l e 3 . 2 ) K o n s p i r a t i v n í m
p r o s t ř e d k e m z á k o n r o z u mí v ě c , p r o s t o r n e b o č i n n o s t s l o u ž í c í k z a s t í r á n í s k u t e č n é
t o t o ž n o s t i o s o b y n e b o č i n n o s t i p o l i c i e . J d e o p r o s t ř e d e k , k t e r ý má p o mo c i z a s t ř í t
s k u t e č n o u t o t o ž n o s t o s o b y n e b o č i n n o s t p o l i c i e p o d o b n ě j a k o u k r y c í h o d o k l a d u .
Z v ý š e z mí n ě n é h o v š a k v y p l ý v á , ž e u v e d e n á d e f i n i c e j e s p í š e n e u r č i t á a n e l z e n a
j e j í m z á k l a d ě p ř e s n ě u r č i t , c o v š e k o n k r é t n ě l z e p o d t e n t o p o j e m z a h r n o u t . J a k o
p ř í k l a d t o h o t o p r o s t ř e d k u l i t e r a t u r a n e j č a s t ě j i u v á d í k o n s p i r a t i v n í b y t o v ý n e b o
n e b y t o v ý p r o s t o r , k d e p o l i c i s t a z í s k á v á n a p ř . i n f o r ma c e o d i n f o r má t o r a . S r v . M a t e s ,
P . a k o l . P o l i c e j n í p r á v o ; p r á v n í p ř e d p i s y s k o me n t á ř e m . 2 . a k t u a l i z o v a n é v y d á n í
p o d l e s t a v u k 1 . 5 . 2 0 0 4 . P r a h a : L i n d e 2 0 0 4 , s . 8 6 . Z a b e z p e č o v a c í t e c h n i k o u s e
r o z u mí t e c h n i c k é p r o s t ř e d k y , z a ř í z e n í a j e j i c h s o u b o r y p o u ž í v a n é z a ú č e l e m
p ř e d c h á z e n í n e b o o d s t r a n ě n í o h r o ž e n í ž i v o t a n e b o z d r a v í o s o b n e b o k z a b e z p e č e n í
o c h r a n y ma j e t k u . I z d e j d e o v e l mi o b e c n é a p o n ě k u d n e u r č i t é v y me z e n í . – T a m t é ž ,
s . 8 6 - 8 7 . Z v l á š t n í f i n a n č n í p r o s t ř e d k y s l o u ž í p o l i c i s t ů m n a p ř . k ú h r a d ě n ě k t e r ý c h
v ý d a j ů v s o u v i s l o s t i s v y u ž i t í m o p e r a t i v n ě p á t r a c í c h p r o s t ř e d k ů p o d l e t r e s t n í h o ř á d u
a p o d p ů r n ý c h o p e r a t i v n ě p á t r a c í c h p r o s t ř e d k ů p o d l e z á k o n a o p o l i c i i . N e p o d l é h a j í
o b e c n é mu r e ž i mu h o s p o d a ř e n í s p e n ě ž n í mi p r o s t ř e d k y s t á t u , p r o t o z á k o n v ý s l o v n ě
s t a n o v u j e p o v i n n o s t p o l i c i s t y n a k l á d a t s n i mi h o s p o d á r n ě a ř á d n ě v s o u l a d u
s ú č e l e m, n a k t e r ý b y l y p o s k y t n u t y . M i n i s t r v n i t r a j e z á k o n e m z mo c n ě n k t o mu , a b y
n a n á v r h p o l i c e j n í h o p r e z i d e n t a s t a n o v i l p r a v i d l a p r o n a k l á d á n í s e z v l á š t n í mi
f i n a n č n í mi p r o s t ř e d k y . T a mt é ž , s . 8 7 . I n f o r m á t o r e m s e r o z u mí f y z i c k á o s o b a s t o j í c í
mi mo p o l i c e j n í s l o ž k y , k t e r á d o b r o v o l n ě p o s k y t u j e p o l i c i i i n f o r ma c e a s l u ž b y
u t a j e n ý m z p ů s o b e m. Z a u v e d e n o u č i n n o s t mů ž e o b d r ž e t f i n a n č n í č i v ě c n o u o d mě n u .
J d e o n e j v y u ž í v a n ě j š í p o d p ů r n ý o p e r a t i v n ě p á t r a c í p r o s t ř e d e k v ů b e c . N e j e n z t o h o t o
d ů v o d u , a l e t a k é p r o s v ů j ú z k ý v z t a h k o p e r a t i v n ě p á t r a c í m p r o s t ř e d k ů m b y s i t e n t o
i n s t i t u t z a s l u h o v a l p ř e n e s e n í d o t r e s t n í h o ř á d u . V i z F r y š t á k , M . Z a my š l e n í n a d
p o s t a v e n í m i n f o r má t o r a . P o l i c i s t a , 2 0 0 4 , č . 3 , s . 7 - 8 .