Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Mikro

  1. TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ - Dělba práce vede ke vzniku trhu

Trh – oblast ekon., kde dochází ke směně služeb/výrobků, vzájemné působení kupujícího a prodávajícího(stanovení cen a množství), je nutný, výměna, nejdokonalejší regulátor stimulátor eko. Rozvoje Dělba práce – přirozený produkt hist. vývoje procesu výroby, čím je rozmanitější, tím je složitější ekonomický systém

Typy trhu: - Místní, Národní, Světový – Dílčí, Agregátní – Výr. faktorů, Produktů, Trh peněz

Tržní subjekty: Domácnosti, Firmy, Stát

Význam a funkce trh:

  • Hledá odpovědi na: CO(poptávka), JAK(nabídka), PRO KOHO(určují důchody)

  • Stimulátor a regulátor eko. Rozvoje, informační

  • Alokační – rozděluje důchody¨

Nedokonalosti tržního systému – snaží se regulovat stát, soc-jsou nutné,liber.-destabilizují

Elementy: Poptávka, Nabídka, Cena, Konkurence

Poptávka (D): objem zboží, které je spotřebitel ochoten kupovat pří různých úrovních ceny

AD - Agregátní/celková: souhrn všech zamýšlených koupí na trhu

Individuální: poptávka jediného kupujícího

MD – tržní/dílčí: po jednom výrobku

  • Poptávka je limitována rozpočtovým omezením (Efektivní koupěschopná poptávka).

  • Křivka poptávky je klesající a je dána a) objem zboží, které si chtějí kupující koupit v rámci svého rozpočtového omezení (Q) b) ceny (P) za které je chtějí získat.

  • Posuny v poptávce Musíme důsledně odlišovat pojmy:

• Posun po křivce (změna pop. množství vlivem změny ceny)

• Posun křivky (změna pop. vyvolaná jinými než cenovými vlivy)

Nabídka (S) Nabídka představuje množství statků, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat. Nabídku můžeme rozdělit na 3 druhy.

• INDIVIDUÁLNÍ nabídka - nabídka jednoho výrobce

• DÍLČÍ (TRŽNÍ) nabídka - jediného výrobku od různých výrobců

• CELKOVÁ (AGREGÁTNÍ) nabídka - je daná objemem výroby všech výrobců a cenami za které je chtějí výrobci prodat

Křivka nabídky - nabídka je znázorněna křivkou nabídka a nabízené množství bodem na této křivce. Základní veličiny jsou cena (P) a objem (Q). Cena je tedy nezávislá a objem závislá proměnná. Rostoucí

Posuny v nabídce • Posun po křivce (vlivem změna změny ceny) • Posun křivky (změna nabídky vyvolána necenovými vlivy)

Tržní rovnováha = situace kdy se nabízené množství statků shoduje s množstvím poptávaným

  • Cena rovnovážná, protne se D a S

Tržní selhání = nedokonalost cenového systému, znemožňující efektivní rozmíš. Zdrojů

Nedokonalá konkurence: monopolní síla: Česká pošta

Externality: zaporné/kladné, přelévání, N či V dopadají na třetí subjekt

Veřejné statky: nikdo nemůže být vyloučen – armáda, veřejná práva

Asymetrické informace: jedna ze stran procesu směny nemá k dispozici dostatek info.-eko. Ztáty

  1. ELASTICITA POPTÁVKY A NABÍDKY

Témata, do kterých materiál patří