Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Bod uzavření firmy v kr. období: celkové příjmy = celk. variabilním nákladům, P = AVC-průměrné var. náklady, P vyšší než AVC – dále vyrábět, AC – průměrné náklady

Dl. období a bod zvratu: N jsou variabilní, AVC = AC, volný vstup do odvětví, Aby firma vyráběla – P=AC min. BOD ZVRATU: P = MC = ACmin a tedy P = MC = MR = AR = ACmin = rovnost N a V

Efektivnost dokonale kon. Trhů: Je dosažena, jestliže žádné z možných přeskupení výroby nebo spotřeby nemůže přinést zlepšení jedné osobě, aniž by na tom byl jiný hůř.

- Výrobní: vyrábí daný vstup s min. prům. náklady

- Alokační: vyráběn takový výstup, při němž neexistuje lepší řešení, nemůže dojít ke zlepšení P=MC=MU

Přebytek spotřebitel: nad P, rozdíl mezi celkovým užitkem zboží a objemem výdajů na nákup

Přebytek výrobce: pod P, mezní náklady jednotek vyrobené produkce jsou nižší než cena prodeje

  1. OLIGOPOL A MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE

Oligopol: na straně nabídky, jen málo výrobních firem – zabírají většinový podíl nabídky

Koluze: vzájemné utajené jednání na cen. politice udávaní směru vývoje celého odvětví

Podstata Koluze: collusion – tajná dohoda, charakteristické pro oligopol

Příčina vzniku: málo firem vlastní důležitý vstup, vládou udělené právo na vyrábění daného statku ( licence, patenty), kdyby firem bylo více, klesaly by výnosy z rozsahu

Druhy Oligopolu: -RYZÍ: ocel, ropa. Nediferencovaný produkt

  • Diferencovaný: trh s auty, s cigaretami

  • Smluvní: vzájemná závislost, stanovení monopolní ceny – podobné výrobky

  • Kartel: organizace prodávajících, společně rozhodují o cenách, výrobních kvótách, rozdělení trhu -zákonem zakázané

  • Oligopol s dominantní firmou: Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším – V rámci větší časti trhu, který si ponechá se firma chová jako monopol

Monopolistická konkurence: typ nedokonalé konkurence

Charakteristika: velký počet firem v odvětví, firma může jen minimálně ovlivnit cenu, tržní podíl je malý, bariéry vstupu a výstupu jsou minimální, výroba diferencovaného produktu

Křivka poptávky monop. Firmy: plochá, tvar vyplývá z omezené schopnosti ovlivňovat cenu produkce (klesající) a zároveň z velkého počtu firem, kteří nabízení podobnou produkci

Určení rozsahu výstupu: jedna se o aplikaci obecného principu max. zisku MR=MC

Zisk monop. firmy v kr. období: podobná rovnováze monopolu, zisk/ztrátá

Zisk = TR – TC/Q tedy Zisk/Q= P-AC,

V dlouhém období: nulový zisk, stejný vzoreček jako u krátkého období

  1. ABSOLUTNÍ MONOPOL A JEHO CHARAKTERISTIKA

Absolutní monopol: protipól dokonalé konkurence

Charakteristika: jediný subjekt, nepřekonatelné bariéry, price marker, neexistují blízké substituty

Přirozený monopol: snaha o demonopolizace, vznik na nedokonalém trhu distribučních cest – distribuce eletriky, vody, tepla, kanalizace

Témata, do kterých materiál patří