Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
rozpočtu. Získává totiţ kaţdoročně část peněz, které do rozpočtu odvedla,
ve formě rabatu zpět do svého národního rozpočtu. Důvodem je stav v 70.
a 80. letech, kdy UK doplácelo na relativně malý zemědělský sektor, jenţ proto
nemohl být příjemcem výraznějších částek v rámci společné zemědělské politiky.
Pokud jde o příjmy rozpočtu, v 70. letech bylo UK stále ještě orientováno hlavně
Rozpočet EU, příjmy a výdaje EU
- 70 -
na zámořské obchodní partnery, a proto muselo do rozpočtu odvádět relativně
velké mnoţství tradičních vlastních zdrojů. Také pokud jde o zdroj odváděný
z DPH, bylo UK v nevýhodě, protoţe kvůli výraznému podílu soukromé spotřeby
na HNP dosahovalo vysokého vyměřovacího základu pro výpočet této daně.
Uvedené skutečnosti vedly k tomu, ţe se v roce 1980 stalo UK největším čistým
plátcem do společného rozpočtu. Od roku 1985 si Spojené království vyjednalo
korekci své rozpočtové nerovnováhy.
Graf ukazuje, které státy byly v roce 2001 v pozici čistých plátců, a které
v pozici příjemců. Z grafu se dá identifikovat skupina zemí, které do rozpočtu
přispívají ve vztahu ke svému HNP nejvíce: jsou to Německo, Lucembursko,
Nizozemsko, Rakousko a Švédsko. Na druhé straně bilančního spektra se
nacházejí čtyři největší čistí příjemci rozpočtu. Měřeno poměrem ke svému HNP
jsou největšími příjemci Řecko, Portugalsko, Španělsko a Irsko, tedy všechny