Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v případě rozpočtu EU nedá mluvit o jeho federální podobě a síle. V rámci platné
finanční perspektivy je strop pro rozpočet EU stanoven ve výši 1,24 % HND
členských zemí.
Příjmy rozpočtu (vlastní zdroje) nemají stejnou podobu jako je tomu
u národních rozpočtů. Rozpočet EU je naplňován těmito příjmy:
Cla a zemědělské dávky dohromady tvoří jen zhruba 15 %;
Příspěvek členských států z jejich HND (hrubého národního důchodu),
který se blíţí 40 % a zcela porušuje poţadavek na finanční autonomii EU;
DPH představuje zhruba 33 %, ale nemá s klasickým pojetím výběru daně
z přidané hodnoty příliš mnoho společného – ve své podstatě se totiţ jedná
o velmi sloţitý statistický přepočet, který není viditelný na účtenkách daňových
poplatníků;
Na výdajové straně v sobě zahrnuje současná finanční perspektiva 8 hlav:
Zemědělství, jehoţ podíl na rozpočtu dosahuje přibliţně 45 %, ale
soustavně klesá;
Strukturální opatření, která se přibliţují 35 % a do budoucna se očekává
jejich další relativní nárůst;
Vnitřní politiky se stabilním zhruba jen 6 % podílem na rozpočtu, ačkoliv
finančně zajišťují například fungování jednotného vnitřního trhu a finančně
podporují výzkum a technologický rozvoj;
Vnější vztahy členských zemí jsou na úrovni EU zajišťovány prostředky
reprezentujícími přibliţně 5 % společného rozpočtu;
Rozpočet EU, příjmy a výdaje EU
- 73 -