Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M01-Vztah_architektury_a_stavitelstvi

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (590.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Dnes  nahlížíme  na  architekturu  jako  na  část  užitkové  tvorby,  zatím  co  staré 
školy  ji  zařazovaly  mezi  svobodná  a  krásná  umění,  oddělená  nepřekročitelnou 
přehradou od sféry užitkové.  
Architektura  náleží  svou  povahou  mezi  užitková  umění.  Všem  lidským  dílům 
je společná harmonická skladba. U architektury se ale nejedná pouze o harmo-
nickou  skladbu ploch nebo hmot, ale především o organizaci životních hospo-
dářských a konstruktivních funkcí. Architektura má za úkol vytvářet prostředí. 
Užitkové  dílo  roste  z celé  řady  podmínek,  které  mu  přímo  dávají  tvar  a  sloh. 
Architekt  je  těmito  podmínkami  nejen  vázán,  ale  také   z nich přímo těží tvary 
věcí.  Jsou  to  tedy  podmínky  tvárné,  či  slohotvorné.  „Honzíkův  diagram“  je 
založen na těchto podmínkách, má tvar pyramidy a tyto slohotvorné podmínky 
jsou  seřazeny  od  základny  po  vrchol  pyramidy  podle  toho,  které  se  uplatňují 
dřív  a  které  později.  Pyramida  se  staví  od  základů,  takže  je  jasné,  že nejdříve 
ovlivňují tvar a sloh ty podmínky, které se nacházejí v základně. 

 
Obr.2.1.1 
Příklad  grafického  vyjádření  ve  formě  diagramu  vztahu  mezi  architekturou  a 
stavitelstvím, pracovně nazvaný "Honzíkův diagram". 

PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com

Název předmětu · Dějiny architektury a stavitelství  ·  Modul 1 

- 8 (24) - 

Takže,  v patě  pyramidy  se  nachází  základní  tvárný  součinitel,  a  to  je  společ-
nost.  
Záleží  na  vyspělosti  společnosti,  na  jejím  věkovém  a  národnostním  slo-
žení a na mnoha dalších faktorech.  
Hned nad společností je sociální ekonomie. Znamená to, že ještě předtím, než  
nějaké  dílo  vůbec  vzniká,    zajímá  nás  její  sociální  význam  a  smysl.  Sociální 
ekonomie  ale  také  tím  ovlivňuje  tvar  věcí,  proto  je  také  slohotvorným  činite-
lem.  
Dalším  slohotvorným  činitelem  je  klima,  které  ovlivňuje  kvalitu  prostoru,  ale 
také naši psychiku.  
Potom je to právě provoz, který dává prostranstvím a věcem příznačný tvar. 
Než  ale  přistoupíme  k samotnému  návrhu  stavby,  uvažujeme  o  tom,  z jakého 
materiálu stavba, či věc bude.  
Každý materiál má určité mechanické vlastnosti, z kterých vychází dané tvaro-
vé vlastnosti věcí. Mechanika je tedy také důležitou součástí návrhu.  
Když  už  máme  promyšlenou  prostorovou  kvalitu,  vytvořený  prostor  a  známe 
materiál,  můžeme  přikročit  k technickému  zpracování,  montáži,  výrobě,  které 
přidávají  ke  tvarům  sociálně  ekonomickým,  klimatickým,  psychologickým, 
provozním  a  mechanickým  své  příznačné  rysy.  Věci  mají  různý  charakter, 
jsou-li  zpracovány  ručně,  nebo  strojem,  kovářsky  nebo  válcováním  a  lisová-
ním. K technickému zpracování se přiřazuje i technická ekonomie, která hledí 
na náklady, a nachází se ve vrcholu pyramidy.  
Tím  jsme  ukončili  výčet  všech  slohotvorných  činitelů,  které  vtiskují  věcem 
určitý tvar, dávají jim objektivní výraz (viz obr), jelikož ho projektant vytvořil 
z vnějších podmínek, z kterých vyšel.  
Existují ale také činitelé subjektivní, sem patří subjektivní výraz, harmonie 
a syntéza.
  
Subjektivní výraz dává projektant svému dílu tím, že do něho vkládá své před-
stavy,  pocity,  nálady,  postoje  a  zkušenosti.  Harmonie  znamená,  že  se  projek-
tant snaží uvést všechny části vznikajícího díla do souladu. A konečně syntéza 
je  spojení  všech  objektivních  a  subjektivních  výrazu  do  jednoho  komplexního 
celku. 
V  „Honzíkově  diagramu“  je  znázorněna  hierarchie,  která  nesmí  být  porušena, 
jinak  nastává  porucha  jak  ve  funkci  tak  i  ve  formě  věcí.    Tento  diagram  tedy 
slouží  k tomu,  aby  nedocházelo  k nerovnováze  tvárných  součinitelů  a 
k následným poruchám.  
„Honzíkův  diagram“  můžeme  aplikovat  na jakoukoliv věc, kterou vytváříme a 
navrhujeme,  má  obecnou  platnost  a  je s podivem, jak je poplatný každé době. 
Procházíme-li  jednotlivými  slohy  z dob  minulých,  vidíme,  že  jejich  odlišnost 
spočívá  v tom,  jakou  váhu  navrhovatelé  dávali  jednotlivým  tvárným  součinite-
lům. 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří