M03 - Spoje dřevěných konstrukcí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Obr. 2.22: Vliv štíhlosti kolíku na závislost zatížení – p etvo ení spoje d evo –
d evo p i namáhání tahem rovnob žn s vlákny.
2.3 Lepené spoje Lepené lamelové d evo je vysokohodnotný konstruk ní materiál. Má adu vý-
hod proti rostlému d evu. Pro únosnost lepeného lamelového d eva má prvo a-
dý význam t íd ní lamel podle pevnosti, jakost zubovitých spoj a jakost lepe-
ných spoj .
Výrobou tzv. nekone né lamely jsou teoreticky možné neomezené rozm ry
nosných prvk . Omezení existují s ohledem na velikosti frézovacích stroj ,
výrobních prostor, z architektonických d vod nebo s ohledem na p epravu
(délka 16 m, ší ka 2,5 m, výška 3,5 m).
Možnost zak ivení jednotlivých lamel p ed lepením dovoluje výrobu p sobi-
vých tvar nosných prvk . S ohledem na pr hyby je možné provést nadvýšení
nosníku.
Spoje d ev ných konstrukcí
Obr. 2.23: Skladba nadvýšeného
sedlového nosníku s r zn dlou-
hých lamel
Vyšší pevnost a tuhost se dosáhne vzhledem k výrobnímu postupu p i kterém
se eliminují vady d eva u jednotlivých lamel. Výb r lamel umož uje p izp so-
bit jakost lamel nap tí p sobícímu na nosníku. Do vysoce namáhaných vn j-
ších oblastí nosník se umístí lamely vyšší t ídy pevnosti, ve vnit ní oblasti
mohou být použity lamely nižší jakosti. To umož uje hospodárn jší využití
d eva.
Používaná lepidla vyžadují vlhkost d eva menší než 15%. Z toho d vodu se