Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




rozbor_umeleckeho_textu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77.7 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

+ zdůvodnit, proč je autor využil

např. navození atmosféry historické epochy, napodobení mluvy mládeže, navození básnické
atmosféry, přiblížení prožitku postavy, realistické zachycení mluvy na vsi,…

11. tropy a figury a jejich funkce- nalézt, pojmenovat a citovat (uvést ukázky)
tropy:

metafora – nepřímé pojmenování na základě vnější podobnosti (hlad - nejlepší kuchař)
metonymie – nepřímé pojmenování na základě vnitřní souvislosti (půjčil si Kunderu)
personifikace – zosobnění (stromy šeptaly)
přirovnání – porovnání dvou jevů se společným rysem (ošklivá jak noc)
epiteton – básnický přívlastek (nejčokoládovější čokoláda, krutopřísný vtip)
hyperbola – nadsázka (sto let v šachtě žil)
eufemismus – zjemnění nepříjemné skutečnosti (usnout navěky = zemřít)
dysfemismus – zhrubění skutečnosti (pazoura = ruka)
oxymóron – nelogické spojení slov (mrtvé milenky cit)
synekdocha – záměna části za celek (přišel o střechu nad hlavou)
ironie – řečené je myšleno obráceně (Tobě to ale sluší!)

figury:
- určují se pouze v poezii

epizeuxis

= opakování téhož slova krátce za sebou

anafora

= opakování slov na začátku veršů

epifora

= opakování slov na konci veršů

epanastrofa = opakování slova na konci jednoho a na začátku druhého verše

12. Kontext autorovy tvorby- další díla autora
- zjistěte, v jaké části autorovy tvorby dílo vzniklo

např. prvotina, vrcholné dílo, dílo ze závěrečného období autorova života, dílo vydané po autorově smrti

13. Literární a obecně kulturní kontext- podobná díla, žánr, téma, srovnat s jinou tvorbou
zařadit autora do století, půlstoletí, uměleckého slohu, literárního proudu

např. 1. pol. 19. stol., romantismus; období mezi dvěma světovými válkami – 1. pol. 20. stol. – demokratický
proud

- uvést základní rysy a další zástupce daného směru,

případně další autory píšící dané o tematice a jejich zásadní díla

14. Vlastní názory na literární dílo

- důvod výběru
- co mě v díle zaujalo

3

Témata, do kterých materiál patří