rozbor_umeleckeho_textu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
+ zdůvodnit, proč je autor využil
např. navození atmosféry historické epochy, napodobení mluvy mládeže, navození básnické
atmosféry, přiblížení prožitku postavy, realistické zachycení mluvy na vsi,…
11. tropy a figury a jejich funkce- nalézt, pojmenovat a citovat (uvést ukázky)
tropy:
metafora – nepřímé pojmenování na základě vnější podobnosti (hlad - nejlepší kuchař)
metonymie – nepřímé pojmenování na základě vnitřní souvislosti (půjčil si Kunderu)
personifikace – zosobnění (stromy šeptaly)
přirovnání – porovnání dvou jevů se společným rysem (ošklivá jak noc)
epiteton – básnický přívlastek (nejčokoládovější čokoláda, krutopřísný vtip)
hyperbola – nadsázka (sto let v šachtě žil)
eufemismus – zjemnění nepříjemné skutečnosti (usnout navěky = zemřít)
dysfemismus – zhrubění skutečnosti (pazoura = ruka)
oxymóron – nelogické spojení slov (mrtvé milenky cit)
synekdocha – záměna části za celek (přišel o střechu nad hlavou)
ironie – řečené je myšleno obráceně (Tobě to ale sluší!)
figury:
- určují se pouze v poezii
epizeuxis
= opakování téhož slova krátce za sebou
anafora
= opakování slov na začátku veršů
epifora
= opakování slov na konci veršů
epanastrofa = opakování slova na konci jednoho a na začátku druhého verše
12. Kontext autorovy tvorby- další díla autora
- zjistěte, v jaké části autorovy tvorby dílo vzniklo
např. prvotina, vrcholné dílo, dílo ze závěrečného období autorova života, dílo vydané po autorově smrti
13. Literární a obecně kulturní kontext- podobná díla, žánr, téma, srovnat s jinou tvorbou
zařadit autora do století, půlstoletí, uměleckého slohu, literárního proudu
např. 1. pol. 19. stol., romantismus; období mezi dvěma světovými válkami – 1. pol. 20. stol. – demokratický
proud
- uvést základní rysy a další zástupce daného směru,
případně další autory píšící dané o tematice a jejich zásadní díla
14. Vlastní názory na literární dílo
- důvod výběru
- co mě v díle zaujalo
3
