12_BELA_ozvucovani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ
Elektroakustika
5 /55
Jiří Schimmel
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Ozvučování malých prostorů
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ
Elektroakustika
6 /55
Jiří Schimmel
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Near-field vs Far-field poslech
• Near-field:
převažují přímé vlny (volné pole), akustika místnosti nemá vliv.
• Far-field:
uplatňují se i odražené vlny (difúzní pole), vliv akustiky místnosti.
•
Hranicí je dozvuková vzdálenost (závisí na pohltivosti v místnosti).
• Near-field monitor:
malé rozměry (co nejmenší Fresnelův prostor), co
největší vyzařovací úhel (kvůli změnám barvy zvuku při změnách pozice
posluchače).
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ
Elektroakustika
7 /55
Jiří Schimmel
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Umístění reproduktorů
• Na
nízkých kmitočtech se reproduktor chová jako všesměrový zdroj zvuku.
• Vlna
odražená od stěny za reproduktorem se s fázovým zpožděním sčítá s
vlnou
před reproduktorem – vznik efektu hřebenového filtru na nízkých
kmitočtech.
•
Ideální řešení: zapuštění reproduktoru do stěny.
•
Praktické řešení: umístění reproduktoru do vzdálenosti
/4 nejnižšího uvažovaného
kmitočtu (cca 40 cm pro 50 Hz).
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ
Elektroakustika
8 /55
Jiří Schimmel
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Efekt hřebenového filtru
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ
Elektroakustika
9 /55
Jiří Schimmel
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Umístění reproduktorů
• Odrazy od stolu nebo
mixážního pultu při near-field poslechu.
•
Umístění reproduktoru u stěny – součet přímé a odražených vln.
VÍCEKANÁLOVÁ REPRODUKCE ZVUKU, ZÁKLADY OZVUČOVÁNÍ