Ekonomika podniku - Ústní otázky ke zkoušce 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Geografické okolí - dostupnost výrobních faktorů - pracovní síly a tok a prodej výrobků a služeb,
Sociální okolí - zaměstnanci, zákazníci,
Politické okolí - politické strany, koalice, opozice,
Právní okolí - právní normy - obchodní zákoník,
Ekonomické okolí - daňová zátěž podniků, hospodářský růst, měnový vývoj,
Ekologické okolí - ekologické výrobky, recyklace obalů,
Technologické okolí - vynálezy, inovace,
Etické okolí - dodržování etických principů - pravdivých informací,
Kulturně-historické okolí - vzdělanost lidí, kulturnost obyvatelstva.
Co je cílem v současnosti podniku? Jak je zahrnuto riziko do podnikání? Čím je posuzována výkonnost podniku?
CÍL PODNIKU
Primární cíl podniku – zhodnocovat prostředky vložené vlastníky
Odvozený cíl - maximalizace hodnoty podniku.
Soustava dílčích cílů – ovlivněna zainteresovanými skupinami (stakeholdery)
Primární cíl podniku - maximalizace přínosu pro vlastníky/akcionáře (Shareholder Value)
(Původně byl primární cíl podniku formulován jako dosahování maximálního zisku v krátkodobém pohledu, bez časového omezení a bez vlivu rizika – základním ukazatelem byl celkový (účetní) zisk)
RIZIKO
Zahrnutí rizika do rozhodování. Riziko podniku je nedílnou součástí podnikání.
Riziko
Interní
externí
Riziko představuje stupeň nejistoty spojený s očekávaným výnosem. Nejistota je dána např. politickou nestabilitou, vývojem úrokových sazeb, devizovými kurzy apod.
Analýza rizika jeho určení a měření má značný vliv na primární cíl podniku – způsob financování podniku (poměr vlastního a cizího kapitálu).
UKAZATELÉ VÝKONNOSTI PODNIKU
Čas: Jak dlouho to trvá?
Náklady: Používáme naše zdroje efektivně?
Kvalita: Odpovídá výsledek požadavkům?
Služba zákazníkům: Plníme a překonáváme očekávání našich zákazníků?
Růst: Zvyšuje se naše tempo růstu nebo náš podíl na trhu?
Finance: Rostou naše tržby i zisk?
Definujte podnikatelský plán a strukturu podnikatelského plánu.
Otázky: Co vyrábět, poskytovat? Čím se zabývat?
Předkládá se bankám a jiným institucím při žádosti o úvěr, úřadům pro získání koncese a jiných povolení, atd.
Slouží podnikateli jako nástroj řízení
Nezbytnou součástí je zakladatelský rozpočet
Struktura podnikatelského plánu není závazně stanovena.
1 SHRNUTÍ – nejdůležitější!!! (investor se rozhoduje, zda bude číst dál)
2 ÚVOD A CHARAKTERISTIKA
představení majitele,druh živnosti, název firmy, logo, sídlo, poslání a cíl podniku, kontakty
3 PODNIK
zdůvodnění a obsah podnikání, popis výrobků a služeb, právní forma podnikání, organizační struktura podniku, místo podnikání, cíle podnikání, rizika (SWOT analýza)
4 PRŮZKUM TRHU
analýza trhu a odvětví– cena, kvalita, vymezení cílové skupiny (cílového zákazníka)