Makroekonomie - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tržní ekonomika
Zásady trhu, řízeno nabídkou a poptávkou
Systém založený na směně, směnné vztahy nabývají podoby smluv
Základní pravidla fungování tržního mechanismu:
DODRŽOVÁNÍ SMLUV
OCHRANA SOUKROMÉHO VLASTNICTVÍ
VOLNÝ VSTUP NA TRH
PODMÍNKY DOKONALÉ KONKURENCE
Základní předpoklad – existence velkého počtu nabízejících a kupujících.
velký počet firem,
homogenní produkt – identický produkt, o koupi se rozhodujeme pouze na základě ceny,
dokonalá informovanost všech kupujících o všech prodávajících a jejich cenách,
nulové náklady kupujících na změnu prodejce (dodavatele)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
poptávka po zboží firmy není horizontální, ale klesající
firmy mají možnost ovlivňovat své ceny
MC - mezní náklady MR - mezní příjem
firmy nevyrábějí s minimálními průměrnými náklady
Smíšená ekonomika
Kombinace předchozích systémů
SELHÁNÍ TRHU = neefektivnost trhu
Monopol
Oligopol
konkurence mezi několika málo firmami (nejčastěji malá skupina firem produkující diferencovaný produkt)
Monopolistická konkurence
velká skupina firem produkující diferencovaný produkt
Kartelové dohody
Monopson
Externality
Arthur Cecil Pigou (1877 – 1959)
efekt přelévání (selhání trhu)
porušení efektivní alokace zdrojů selhání trhu
není dosahováno společenského blahobytu
řešení pozitivních a negativních externalit - intervence státu do tržního procesu (daně a subvence)
Firmy nebo lidé přenášejí náklady (NEGATIVNÍ externality) nebo přínosy (POZITIVNÍ externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž za přínos přiměřeně platí.
NEGATIVNÍ externality soukromé náklady > společenské náklady
soukromé náklady - náklady firmy na výrobu statků nebo poskytování služeb
společenské náklady - náklady ostatních ekonomických subjektů
negativní externality = rozdíl mezi společenskými a soukromými náklady firmy
POZITIVNÍ externality soukromý užitek < společenský užitek
pozitivní externalita – produkce prospěšná pro společnost
Trh
Různá typologie trhů
PODLE PŘEDMĚTU OBCHODU
Trh zboží a služeb
Trh finanční
Trh výrobních faktorů
PODLE MÍSTA SMĚNY
Regionální
Národní
Světový (mezinárodní)
PODLE VZTAHU K ZAHRANIČÍ
Otevřený
Uzavřený
Částečně uzavřený
Z HLEDISKA KONKURENCE
Konkurenční
Monopolní
Oligopolní
Makroekonomie zkoumá ekonomiku jak soustavu agregovaných trhů
Zboží a služeb
Peněz
Práce
Dluhopisů
Měnový
Trhy jsou vyčišťovány prostřednictvím změn cen = všeobecné čištění trhů – dosahování všeobecné rovnováhy
Tržní ekonomika, působení tržních sil
NABÍDKA
Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny.
Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny zboží, množství zboží nabízené výrobcem na trhu roste (zákon je podmíněn ziskovým motivem výrobců)
Dělení nabídky
celková(agregátní)
individuální (jednoho výrobce)
tržní (souhrn individuálních nabídek na určitém vymezeném trhu)