Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie - Zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (296.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tržní ekonomika
  • Zásady trhu, řízeno nabídkou a poptávkou

  • Systém založený na směně, směnné vztahy nabývají podoby smluv

  • Základní pravidla fungování tržního mechanismu:

    • DODRŽOVÁNÍ SMLUV

    • OCHRANA SOUKROMÉHO VLASTNICTVÍ

    • VOLNÝ VSTUP NA TRH

  • PODMÍNKY DOKONALÉ KONKURENCE

    • Základní předpoklad – existence velkého počtu nabízejících a kupujících.

    • velký počet firem,

    • homogenní produkt – identický produkt, o koupi se rozhodujeme pouze na základě ceny,

    • dokonalá informovanost všech kupujících o všech prodávajících a jejich cenách,

    • nulové náklady kupujících na změnu prodejce (dodavatele)

  • NEDOKONALÁ KONKURENCE

    • poptávka po zboží firmy není horizontální, ale klesající

    • firmy mají možnost ovlivňovat své ceny

    • MC - mezní náklady MR - mezní příjem

    • firmy nevyrábějí s minimálními průměrnými náklady

Smíšená ekonomika
  • Kombinace předchozích systémů

SELHÁNÍ TRHU = neefektivnost trhu
  • Monopol

  • Oligopol

    • konkurence mezi několika málo firmami (nejčastěji malá skupina firem produkující diferencovaný produkt)

  • Monopolistická konkurence

    • velká skupina firem produkující diferencovaný produkt

  • Kartelové dohody

  • Monopson

  • Externality

    • Arthur Cecil Pigou (1877 – 1959)

    • efekt přelévání (selhání trhu)

    • porušení efektivní alokace zdrojů selhání trhu

    • není dosahováno společenského blahobytu

    • řešení pozitivních a negativních externalit - intervence státu do tržního procesu (daně a subvence)

    • Firmy nebo lidé přenášejí náklady (NEGATIVNÍ externality) nebo přínosy (POZITIVNÍ externality) na jiné subjekty, aniž tyto subjekty dostanou za náklady řádně zaplaceno, anebo aniž za přínos přiměřeně platí.

    • NEGATIVNÍ externality soukromé náklady > společenské náklady

      • soukromé náklady - náklady firmy na výrobu statků nebo poskytování služeb

      • společenské náklady - náklady ostatních ekonomických subjektů

      • negativní externality = rozdíl mezi společenskými a soukromými náklady firmy

    • POZITIVNÍ externality soukromý užitek < společenský užitek

      • pozitivní externalita – produkce prospěšná pro společnost

Trh

Různá typologie trhů
  • PODLE PŘEDMĚTU OBCHODU

    • Trh zboží a služeb

    • Trh finanční

    • Trh výrobních faktorů

  • PODLE MÍSTA SMĚNY

    • Regionální

    • Národní

    • Světový (mezinárodní)

  • PODLE VZTAHU K ZAHRANIČÍ

    • Otevřený

    • Uzavřený

    • Částečně uzavřený

  • Z HLEDISKA KONKURENCE

    • Konkurenční

    • Monopolní

    • Oligopolní

  • Makroekonomie zkoumá ekonomiku jak soustavu agregovaných trhů

    • Zboží a služeb

    • Peněz

    • Práce

    • Dluhopisů

    • Měnový

    • Trhy jsou vyčišťovány prostřednictvím změn cen = všeobecné čištění trhů – dosahování všeobecné rovnováhy

Tržní ekonomika, působení tržních sil
NABÍDKA
  • Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat za určité ceny.

  • Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny zboží, množství zboží nabízené výrobcem na trhu roste (zákon je podmíněn ziskovým motivem výrobců)

  • Dělení nabídky

    • celková(agregátní)

    • individuální (jednoho výrobce)

    • tržní (souhrn individuálních nabídek na určitém vymezeném trhu)

Témata, do kterých materiál patří