Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Přístupy k vedení - Seminární práce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.63 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Základní rozlišení komunikačních stylů manažera

    Demokratický (partnerský) styl

Tento styl vedení je založený na spolupráci vedoucího a jeho spolupracovníků, přičemž vedoucí rozhoduje na základě konzultací se spolupracovníky nebo rozhodují společně. Vedoucí má přirozenou autoritu, naslouchá svým podřízeným, v tomto případě je častým nástrojem společná diskuze. Nechává si však prostor pro vlastní rozhodnutí, které je vždy na něm, nezbytnou součástí tohoto stylu řízení je i kontrola.

Autokratický styl

Autokratický styl vedení je založený pouze na funkční pravomoci. Je to styl při němž si vedoucí pracovník o všem rozhoduje zcela sám. Odmítá diskuzi, se svými podřízenými komunikuje hlavně pomocí příkazů a donucování a proto očekává nekompromisní plnění příkazů.

Liberální styl

Někdy také nazývaný jako volný styl vedení. Je styl, u kterého vedoucí pracovník svým podřízeným vytvoří pouze určité hranice s jasným cílem. Ponechá jím určitou volnost jak situaci řešit, ale s tím že musejí dosáhnout cíle, který jim zadal. Tento cíl, je mnohdy velmi kreativní a přispívá k rozvoji pracovníků, kteří se na úkolu podílejí. Avšak v opačných případech existují situace, pro které tento styl vedení není vhodný, důležitým aspektem jsou hlavně dovednosti a znalosti pracovníků.

Orientace na lidi

Vytvoření a udržení přátelské atmosféry na pracovišti, je hlavní snahou, kterou preferují vedoucí pracovníci, řídící se tímto stylem vedení.

Orientace na úkol

Hlavním cílem tohoto stylu řízení je dosáhnout co nejvyššího pracovního výkonu.

Avšak odborníci nikdy nedoporučují striktně se držet pouze jednoho stylu komunikace, vždy je potřeba pro danou situaci zvolit kombinaci určitých stylů tak, aby se udržela vysoká efektivnost.

  1. Další všeobecné komunikační styly

Z těchto obecných komunikačních stylů se často rozvíjejí i pouze manažerské komunikační styly, v každém stylu vedení a komunikace manažera naleznete i základy těchto komunikačních stylů:

Konverzační komunikační styl

Seberealizace, výměna názorů a informací. Nejčastějším motivem u tohoto komunikačního stylu však bývá pobavení se, společenské zábavy, posezení u večeře. Např. i obchodního styku kde je aplikován více formální způsob zábavy a komunikace. Zahrnuje zpravidla pozitivní citové postoje.

Konvenční komunikační styl

(Slovo konvence znamená ustálený způsob jednání)

Tento styl se zejména objevuje v situacích s určitým emotivním nábojem, např. seznamovací společenské akce, formální nebo velmi důležité pracovní schůzky. Cílem je zabránit určitým rozpakům a udržet si tvář v jakékoli situaci. Mírně pozitivní úsměv je používán jako decentní citový projev tohoto komunikačního stylu.

Metoda 360

V manažerské praxi je využíván způsob, který je založen na tom, že i podřízení hodnotí svého nadřízeného. Proto metoda 360, že manažer dostane zpětnou vazbu ze všech stran např. i od dodavatele a různých spolupracovníků a klientů. Hodnocení je anonymní, což zajistí opravdu upřímné názory.

Témata, do kterých materiál patří