Rétorika - Souhrn
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podávání rukou
- pravicí, bez rukavic, s pohledem do očí
- krátkým pevným stiskem
- osoba společensky starší podává ruku osobě společensky mladší
Dárky
- v některých firmách se nepřijímají
- neměly by mít osobní charakter
Oslovování
- oslovujeme nejvyšším dosaženým titulem či funkcí
- anglosaská kultura si nepotrpí na tituly (mužské příjmení – viz vizitky)
Tykání x vykání
- tykání nabízí osoba společensky starší
- nespěchejte s tykáním
- když si nechceme s osobou společensky starší tykat: „Vážím si toho, ale ještě bych to o nějaký čas nechala tak, jak to je.“
Pohoštění
- ke kávě i vodu
- alkohol už minimálně v dnešní době
Přerušování hovoru
- tam, kde hrozí riziko, že nedostanete prostor, musíme mít připraveno, to co chceme říct v písemné podobě (max. 2 A4) a při odchodu říct, že se ozveme za týden e.c.
- přerušit může rovnocenný partner nebo osoba společensky starší slušnou formou: „ promiňte, ráda bych se vrátila k…“
- úvod hovoru: nevolit otázky na osobní a obecné věci
Uzavření hovoru
- i při nedohodnutí se chovat slušně a hovor „zapošít“
Představování
- osoba společensky mladší je představována osobou společensky starší
Vizitky
- představuje naši osobnost
- předáváme je do ruky (z ruky do ruky)
- pokud nám ji někde předává, je třeba jí věnovat pozornost a nějak ji slušně okomentovat (pokud složité jméno – zeptat se na výslovnost, mužská jména se skloňují – Pane Dvořáku)
- kultura vizitek: ne lesklou, tematicky k oboru – čím vyšší pozice ve firmě – tím méně informací na vizitce
Vnější vzhled
- dobře vypadat není přepych
- boty čisté a udržované
- pozor na firemní dress code (i trendy v jiných zemích)
Etiketa telefonního hovoru
Kontrola hlasu
- hlas znělý a příjemný
Představte se srozumitelně
- říci i křestní jméno a jasně příjmení
Buďte zdvořilí
- usmívat se do telefonu, nejíst, nepít a nežvýkat
Buďte připraveni
- mít u sebe tužku, papír, diář apod.
- pozor na poklepávání na stůl
Nezavěšujte příliš rychle
- telefon se bere ve slušných společnostech po třetím zazvonění
Psaní obchodních dopisů
Adresa, oslovení
- hezky napsaná – Vážený pán, Ing. jméno, adresa
- pokud píšeme a víme, že pujde nejprve na podatelnu – 1.firma (podatelna dopis otevírá)
- oslovujeme nejvyšší dosaženou funkcí (titulem)
- oslovení v emailech DOBRÝ DEN, naprosto nepřípustné
Obsah dopisu
- zdvořilostní fráze – nenápadné připomenutí kde jste se setkali apod.
- z. F, vlastní sdělení, uzavřené fráze
- v emailech můžeme být velmi struční
Jak být dobrým společníkem
- aktivně naslouchat
- soustředit pozornost na svého partnera
- v hovoru – nekomentovat ani nesledovat okolí
- prokazovat drobné zdvořilosti – být na vlně toho člověka – to si udělal správně