Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Rétorika - Souhrn

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Podávání rukou

- pravicí, bez rukavic, s pohledem do očí

- krátkým pevným stiskem

- osoba společensky starší podává ruku osobě společensky mladší

Dárky

- v některých firmách se nepřijímají

- neměly by mít osobní charakter

Oslovování

- oslovujeme nejvyšším dosaženým titulem či funkcí

- anglosaská kultura si nepotrpí na tituly (mužské příjmení – viz vizitky)

Tykání x vykání

- tykání nabízí osoba společensky starší

- nespěchejte s tykáním

- když si nechceme s osobou společensky starší tykat: „Vážím si toho, ale ještě bych to o nějaký čas nechala tak, jak to je.“

Pohoštění

- ke kávě i vodu

- alkohol už minimálně v dnešní době

Přerušování hovoru

- tam, kde hrozí riziko, že nedostanete prostor, musíme mít připraveno, to co chceme říct v písemné podobě (max. 2 A4) a při odchodu říct, že se ozveme za týden e.c.

- přerušit může rovnocenný partner nebo osoba společensky starší slušnou formou: „ promiňte, ráda bych se vrátila k…“

- úvod hovoru: nevolit otázky na osobní a obecné věci

Uzavření hovoru

- i při nedohodnutí se chovat slušně a hovor „zapošít“

Představování

- osoba společensky mladší je představována osobou společensky starší

Vizitky

- představuje naši osobnost

- předáváme je do ruky (z ruky do ruky)

- pokud nám ji někde předává, je třeba jí věnovat pozornost a nějak ji slušně okomentovat (pokud složité jméno – zeptat se na výslovnost, mužská jména se skloňují – Pane Dvořáku)

- kultura vizitek: ne lesklou, tematicky k oboru – čím vyšší pozice ve firmě – tím méně informací na vizitce

Vnější vzhled

- dobře vypadat není přepych

- boty čisté a udržované

- pozor na firemní dress code (i trendy v jiných zemích)

Etiketa telefonního hovoru

Kontrola hlasu

- hlas znělý a příjemný

Představte se srozumitelně

- říci i křestní jméno a jasně příjmení

Buďte zdvořilí

- usmívat se do telefonu, nejíst, nepít a nežvýkat

Buďte připraveni

- mít u sebe tužku, papír, diář apod.

- pozor na poklepávání na stůl

Nezavěšujte příliš rychle

- telefon se bere ve slušných společnostech po třetím zazvonění

Psaní obchodních dopisů

Adresa, oslovení

- hezky napsaná – Vážený pán, Ing. jméno, adresa

- pokud píšeme a víme, že pujde nejprve na podatelnu – 1.firma (podatelna dopis otevírá)

- oslovujeme nejvyšší dosaženou funkcí (titulem)

- oslovení v emailech DOBRÝ DEN, naprosto nepřípustné

Obsah dopisu

- zdvořilostní fráze – nenápadné připomenutí kde jste se setkali apod.

- z. F, vlastní sdělení, uzavřené fráze

- v emailech můžeme být velmi struční

Jak být dobrým společníkem

- aktivně naslouchat

- soustředit pozornost na svého partnera

- v hovoru – nekomentovat ani nesledovat okolí

- prokazovat drobné zdvořilosti – být na vlně toho člověka – to si udělal správně

Témata, do kterých materiál patří