Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




mie04-konkurence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (136 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Chování firmy na dokonale konkurenčním trhu, rovnováha dokonale konkurenčního trhu

Charakteristika dokonalé konkurence, specifika dokonalé konkurence. Křivka nabídky a bod uzavření firmy. Křivka nabídky firmy a odvětví. Efektivnost dokonalé konkurence. Výhody ze směny. Tržní rovnováha a její podmínky (teorém pavučiny).

Charakteristika dokonalé konkurence, specifika dokonalé konkurence

Dokonalá konkurence – nastane tehdy, jestliže žádný výrobce nemůže ovlivnit tržní cenu. Konkrétněji, při dokonalé konkurenci existuje mnoho malých firem, všechny vyrábějí týž produkt a každá z nich je příliš malá na to, aby ovlivnila tržní cenu. Za takových podmínek má každý výrobce zcela vodorovnou poptávkovou neboli DD křivku.

Hlavním specifikem je dokonale elastická poptávka po výrobcích

křivka poptávky po produkci firmy tržní křivka poptávky

P

d

D

Q úsek představuje poptávku po produkci firmy

Příjmy v dokonalé konkurenci

celkové příjmy TR průměrné (AR) a mezní příjmy (MR)

Kč Kč

TR

MR=AR=P

Q Q

Pokud je cena konstantou, jsou celkové příjmy závislé pouze na objemu vyrobené produkce a jsou mu přímo úměrné. A protože průměrné příjmy jsou konstantní, mezní příjmy se jim rovnaní a proto MR=AR=P.

Podmínka rovnováhy firmy (MR=MC) pro dokonalou konkurenci - MC=P

Rovnováha dokonale konkurenční firmy

P

MC

P=MR=AR E

Q

E – bod rovnováhy firmy – firma dosahuje maximálního zisku.

Náklady, příjmy a zisk firmy v rovnováze

Kč TC

TR

Q

P

MC

MR

Q

z

z

Q

Nalevo od bodu rovnováhy je možno zisk zvyšovat růstem objemu výroby, napravo jeho poklesem.

Křivka nabídky a bod uzavření firmy

Odvození křivky nabídky firmy individuální nabídka

P P

MC s

MR=AR

Q Q

Pro každou úroveň ceny existuje rovnovážný objem produkce daný průsečíkem křivek MR a MC.

Křivka mezních nákladů je tedy současně křivkou nabídky firmy v podmínkách dokonalé konkurence. Rostoucí křivka nabídky tedy rovněž plyne ze zákona klesajících výnosů.

Když jsou náklady vyšší než celkové příjmy vykazuje firma ztrátu. Krátkodobě může pokračovat ve výrobě až do bodu TR= VC

Při nulovém objemu výroby je ztráta rovná fixním nákladům. Jsou li TR > VC je ztráta menší pokud vyrábí. Pokud TR <VC je ztráta menší pokud firma zastaví výrobu. To znamená, že firma zastaví výrobu v bodě, kdy se cena rovná průměrným variabilním nákladům. Je tomu tak proto , že platí TR=VC musí platit

TR/Q = VC/Q a tedy P=AVC

Tato podmínka je splněna pouze v bodě minima průměrných variabilních nákladů. Ze vztahu mezních a průměrných variabilních nákladů totiž plyne, že pouze v tomto bodě může platit AVC=MC=P. Bod v němž je tato podmínka splněna nazýváme bodem uzavření firmy

Bod uzavření firmy

P

MC s

AC

ztráta

AVC

MR=AR

M

Q

Pro cenu nižší než průměrné variabilní náklady bude objem výroby nulový (P<AVC, pak Q=0),

Témata, do kterých materiál patří