Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




mie04-konkurence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (136 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

pro cenu vyšší než průměrné variabilní náklady bude takový, aby platila podmínka rovnosti mezních příjmů a mezních nákladů (P>AVC, pak Q=MR=MC). Křivka nabídky firmy je tedy totožná s křivkou mezních nákladů od bodu, kdy se mezní náklady (a tedy i cena) rovnají průměrným variabilním nákladům.

Křivka nabídky firmy a odvětví

K získání křivky tržní nabídky statku musíme vodorovně sečíst horizontální nabídkové křivky nezávislých výrobců tohoto statku.

Bod zvratu

V dlouhém období je možný pohyb firem mezi odvětvími, a proto musíme uvažovat nejen rovnováhu firmy, ale i odvětví.

Podmínka rovnováhy firmy i odvětví v podmínkách dokonalé konkurence je

MR=MC=AC=AR neboli P=MC=AC

Bod který představuje rovnovážnou situaci, se nazývá bod zvratu (BP) – bod vyrovnání nákladů s výnosy

P MC

MC

E AC AC

A

Z I S K MR=AR MR=AR

Situace kdy v bodě rovnováhy firmy (bod E) je P > AC, což vyvolává vstup firem do odvětví a na druhém grafu po vstupu dalších firem (bod A). V této situaci všechny firmy dosahují normálního zisku, čistý ekonomický zisk je nulový. V dokonalé konkurenci je tedy odchylka zisku od zisku normálního možná pouze krátkodobě a je projevem nerovnováhy.

Efektivnost dokonalé konkurence

Efektivnosti je dosaženo, jestliže žádné z možných přeskupení výroby nemůže znamenat, že na tom bude kdokoli lépe, aniž na tom bude někdo jiný hůře. V podmínkách alokační efektivnosti se tedy může zvýšit užitek jedné osoby pouze snížením užitku někoho jiného (Paretova efektivnost – Vilfred Paret).

Jestliže MU=P=MC, pak je alokace efektivní. To znamená, že počet utilů získaných z poslední jednotky spotřebovaných potravin se přesně rovná počtu utilů ztraceným namáhavou prací požadovanou k výrobě poslední jednotky. Rovnost mezních příjmů společnosti z poslední spotřebované jednotky se rovná mezním nákladům společnosti na tuto poslední vyrobenou jednotku zaručuje v dokonalé konkurenci efektivnost.

Výhody ze směny

Trh, kromě efektivní alokace výrobních faktorů, přináší výhody ze směny v podobě tzv. přebytku spotřebitele a přebytku výrobce.

Přebytek spotřebitele – rozdíl mezi celkovým užitkem zboží a objemem výdajů na jeho nákup.

Přebytek spotřebitele Přebytek spotřebitelů

P

E

N P

d D

Q

Přebytek výrobce - mezní náklady předcházejících jednotek vyrobené produkce jsou nižší než cena, za kterou jsou prodány.

Přebytek výrobce

P

S

Q

Tržní rovnováha a její podmínky (teorém pavučiny)

Tržní rovnováha je spíše výjimečný stav, v realitě se podmínky neustále mění.

Rovnováha z hlediska různých období – s prodlužováním časového období roste elasticita nabídky. Podmínky rovnováhy se liší v jednotlivých obdobích.

  • ve velmi krátkém období - je nabídka zcela neelastická, růst poptávky vyvolá pouze růst ceny

  • v krátkém období je elasticita nabídky vyšší růst ceny je nižší než ve velmi krátkém období

  • v dlouhém období je elasticita nabídky opět vyšší, než v předcházejících , pohyb ceny je ještě nižší než v období krátkém.

  • ve velmi dlouhém období vede růst poptávky ke zvážení objemu prodávaného zboží, dopad na cenu však může být různý, když je větší růst nabídky, vede k poklesu ceny; zatímco větší růst poptávky vede k růstu ceny.

Témata, do kterých materiál patří