Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-otazky_ke_zkousce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (300.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

udávají přírůstek celkových nákladů vyvolaný zvýšením produkce o jednotku.

  1. Čistý ekonomický zisk lze vyjádřit? (3b)

b)účetní zisk – implicitní náklady

  1. při produkci 25 jednotek zboží jsou FC=50 Kč a TC=300 Kč. Vypočtěte AVC?

VC=TC-FC=300-50=250

AVC=VC/Q=250/25=10 Kč

  1. explicitní náklady představují

platí je výrobce za používání cizích výrobních faktorů.

  1. V případě oligopolu jsou bariéry vstupu do odvětví: (3b)

    1. Nulové (vstup je zcela volný)

    2. Nepřekonatelné (vstup je tedy zcela uzavřený)

    3. Bariéry sice existují, ale vstup není zcela vyloučený

    4. Stejné jako v situaci dokonalé konkurence

  2. Křivka tržní poptávky je dána vztahem P = -2Q + 40; část tržní poptávky, která připadá dominantní firmě, lze vyjádřit jako p = - q + 20. Výše nákladů dominantní firmy: AC = MC = 4.Všechny firmy v odvětví maximalizují celkový zisk. Vypočtěte: (9b)

a) objem produkce nabízené dominantní firmou

p=20-q……. TR=20Q-Q²………..MR= Δ TR/Δq=20-2q………

MR=MC……20-2q=4….q=8

b) cenu, za kterou prodává dominantní firma

p=20-q=20-8=12 Kč

c) objem produkce, který bude nabízet „konkurenční lem"

P=40-2Q…..12=40-2Q…..Q=14

Qlemu=Q-q=14-8=6

d) cenu, za kterou budou prodávat malé firmy (vysvětlete, proč budou prodávat právě

za tuto cenu)

Měla by být stejná jako u dominantní firmy.

  1. Které z následujících tvrzení platí (předpokládáme „tradiční“ tvary nákladových křivek)? (3b)

    1. Minimum MC leží dále od počátku než minimum AC

    2. Minimum AVC je dále od počátku než minimum AC

    3. Křivky AVC a AC se navzájem s růstem Q přibližují

    4. Jestliže MC leží „pod“ AC, AC musí růst

  2. Luk a šíp jsou pro Robinsona?

    1. Přírodním faktorem, protože jsou vyrobeny z přírodního mat

    2. Reálným (fyzickým) kapitálovým statkem, protože…

    3. Volným statkem, pro….

    4. Spotřebním statkem, protože …

  3. co lze považovat za hlavní faktory úspor z rozsahu.

    • dokonalejší organizace výroby při vyšších objemech výroby

    • vyšší specializace a dokonalejší dělba práce při vyšších objemech výroby

    • dostatek kapitálu na nové technologie u velkých firem

    • dokonalejší využití surovin a materiálů ve formě tzv. vedlejších výrobků u větších firem

    • lepší podmínky pro rozvoj výrobků a technologií u větších firem

  4. Vysvětlete, proč ve schématu oligopolu s dominantním firmou se křivka poptávky po produkci dominantní firmy a křivka tržní poptávky musí sbíhat směrem k ose X. Která z křivek je cenově elastičtější?

Při vyšší ceně roste podíl konk. lemu, při nižší dominantní firmy. Elastičtější je DF.

  1. Vyjmenujte tři podmínky dokonale konkurenčního trhu. (3b)

    • Dokonalá informovanost kupujících- tato podmínka bývá splněna pouze ba územně centralizovaných trzích,jakou jsou např.burzy.V případě trhů územně rozptýlených,jako jsou např.restaurační služby, hotely,cukrárny atp.nemívají kupující k dispozici všechny informace

    • nulové náklady na změnu dodavatele- pokud se rozhodne kupující změnit dodavatele tak jej tato změna nic nestojí žádné dodatečné náklady…Ve skutečnosti však spotřebitel musí vynaložit minimálně čas na změnu dodavatele(a také náklady na průzkum trhu)

    • homogenní produkt- spotřebitel se rozhoduje o koupi výrobku výlučně podle ceny,nebere v úvahu jiná hlediska, např.kvalitu výrobku či pověst firmy.Tuto podmínku splňuje jen málo výrobků a služeb, téměř všechny výrobky spotřebního průmyslu a služby jsou heterogenním produktem (důvodem je i to,že výrobci se chtějí odlišit od konkurence). Homogenní trhy jsou obvykle trhy zemědělských plodin nebo surovin.

  2. Jaká část individuální nabídkové křivky na dokonale konkurenčním trhu je totožná s částí křivky MC firmy (odkud pokud – nakreslete)….str.48

Témata, do kterých materiál patří