Úvod do praktické žurnalistiky 10
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Žurnalistika v éře internetu a sociálních médií
Otázky pro ústní zkoušku
jaký byl vývoj směřující k internetu, přes web 1.0, webu 2.0 k sociálním médiím?
jak internet a sociální média ovlivnila zpravodajství a žurnalistiku?
jak se proměnila role recipientů?
Proč síla korporací a proč síla recipientů?
je budoucnost žurnalistiky na Twitteru?
Evoluce internetu a sociálních sítí
Arpanet a internet
Advanced Research Project Agency Network (ARPANET) 29. 10. 1969
ARPANET, nekomerční projekt – 2. polovina 60. let – US army a několik univerzit, snaha o komunikaci v případě jaderné války a zasažení „centra“
idea propojovanosti počítačů např. A. Pinochet v 1. polovině 70. let: centrální počítač s registrem nepřátel a nepropojený = slepá ulička
70. – 80. léta: Revoluce informačních technologií
1969: Arpanet
1971: první email: Ray Tomlinson (sám sobě)
polovina 70. let: první PC
1976: Královna Alžběta II. posílá první email
1978: MUD (Multi-User Dungeon), Essex Uni
6. srpen 1991: první webová stránka, která informovala o World Wide Web (CERN, Tim Berners-Lee)
1993: vychází 1. online časopis Wired – text Michael Crichton: Mediosaurus (o tom, že tisk postupně „zmizí“)
1994: první banner na webu – Netscape navigator
1995: založení eBay, Amazon, …
Počátky internetových médií
1992: National Science Foundation (správce sítě internetu) – umožnila připojování komerčním firmám
1993: připojení Bílého Domu
1993: Wired – Marshall McLuhan „patron saint“
(techno-utopie, novinky); digitální elita: „digerati“ – Kevin Kelly, Nicolas Negroponte, Michael Crichton: Mediosaurus
Rozmach internetu
1995: 2 miliony PC v USA na internetu (20 milionů ve světě; v roce 2000: 300 milionů)
1998: založena mezinárodní nezisková organizace Internetové sdružení pro přidělování a správu doménových jmen a IP adres (ICAANN, The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers)
Od 80. a 90. let 20. století (mediatizace)
Nová média – kolonizace shora dolů obřími mediálními koncerny (např. News Corporation, Rupert Murdoch)
ale i „zdola“ nahoru (Matt Drudge report, Huffington Post, Neviditelný pes, BL)
Nová média – 90. léta (web 1.0.)
pol. 90. let: tištěná média na web (Guardian, Welt, US Today)
vznik Neviditelný pes (Neff), Britské listy (Čulík)
1995: vznik webu Drudge Report
Matt Drudge (M. D.) – „guru“ nezávislých médií
– hobby: sledování zpráv, počátek výpisky z jiných médií a posílání zájemcům, pak zpětná vazba a síť…
– zveřejnil nejrychleji Clinton-Lewinská aféru, v USA první, kdo informoval o nehodě princezny Diany, první, kdo zveřejnil vztah J. Kerryho ke stážistce
– zveřejnil Obamu v turbanu (= islám, terorismus!)
I dnes obyčejný web: https://www.drudgereport.com/