Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 7

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.52 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Publicistika a publicistické žánry, praktické příklady

Otázky k ústní zkoušce

  1. Co je to publicistika a jak se liší od zpravodajství?

  2. Jaké znáte publicistické žánry? Dokážete je definovat od sebe a navzájem odlišit? Znáte nějaké osobnosti (politické) publicisty v ČR? Které cca 3 patří mezi Vaše oblíbené?

Publicistika a etika:

  1. Jak „velká“ mediální rada (RRTV) definuje kritéria dobré publicistiky?

  2. Jak kritéria dobré publicistiky definuje Kodex ČT?

  3. Co znamená vyváženost a nestrannost v publicistice? Je možný hodnotící soud v publicistice? A ve zpravodajství?

Publicistika

Publicistika = latinsky publicus = veřejný, obecní

Co je to publicistika?

  • žurnalistická tvorba

  • činnost zaměřená na veřejnost

  • určená ke zveřejnění (publikování)

  • může obsahovat subjektivní názor, hodnocení, subjektivní přístup autora

  • obsahuje racionální i emotivní prvky

  • existuje množství literárních postupů včetně metafor

  • často též analýza součástí publicistiky (např. komparace)

Publicista je člověk, který se v novinách, v televizi, rozhlase, filmu či na internetu aktivně vyjadřuje k různým, často aktuálním tématům, především hospodářským, politickým, sociálním, či kulturním.

např. komentátor, sloupkař, autor posledního slova, satirik, esejista, fejetonista, interview atp.

též autor reportáží, příp. má jím vedený pořad či vlastní pořad atp.

Publicistika – žánry

Úvodník

anglicky Editorial

Definice je: „typem úvahového textu, typickou sférou výskytu jeho politické či široce společenské varianty jsou angažovaná, zejména politická periodika“ (Viktor Jílek, 2009)

  • úvodní, základní text vydání deníku, týdeníku

  • v horní polovině titulní strany

  • zpravidla pokračuje v dalších částech (vnitřní strany) deníku/časopisu

  • po roce 1989 v ČR Úvodník na ústupu (nahrazován editorialem)

  • úvodník může být (ale nemusí Editorial)

Příklad: kontroverzní úvodník Zpravodajské městské části Brno-Bohunice, Milan Hrdlička (ČSSD, místopředseda)

Editorial
  • krátký článek úvodem (například čísla časopisu)

  • vychází ze známých faktů (klidně už zpracovaných)

  • vyjadřuje stanovisko redakce nebo vydavatele

  • (zásadní) morální stanovisko

Sloupek
  • novinový článek

  • aktuální

  • stručný

  • konkrétní téma

  • nenáročné téma

  • vtipný, anekdotický nápad

  • vtip a ironie

  • zevšeobecnění

  • pointa na závěr

Fejeton
  • subjektivní typ publicistiky

  • dominantní názor tvůrce

  • „nabalené“ na jeden fakt

  • lehký styl

  • ironie

  • sarkasmus

  • pointa

  • originalita

  • často kurzívou

  • doména zkušených redaktorů

Komentář
  • může být kratší, ale i středně dlouhý slohový útvar

  • fakta + názory autora na téma či problém

  • chybí lehkost či umělecký styl

Analýza
  • středně dlouhý útvar

  • nutí k zamyšlení a přijetí stanoviska

  • může (nemusí) uplatňovat názor autora

  • jev či téma veřejného zájmu (diskutované)

  • podnětné

Témata, do kterých materiál patří