Úvod do praktické žurnalistiky 7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Publicistika a publicistické žánry, praktické příklady
Otázky k ústní zkoušce
Co je to publicistika a jak se liší od zpravodajství?
Jaké znáte publicistické žánry? Dokážete je definovat od sebe a navzájem odlišit? Znáte nějaké osobnosti (politické) publicisty v ČR? Které cca 3 patří mezi Vaše oblíbené?
Publicistika a etika:
Jak „velká“ mediální rada (RRTV) definuje kritéria dobré publicistiky?
Jak kritéria dobré publicistiky definuje Kodex ČT?
Co znamená vyváženost a nestrannost v publicistice? Je možný hodnotící soud v publicistice? A ve zpravodajství?
Publicistika
Publicistika = latinsky publicus = veřejný, obecní
Co je to publicistika?
žurnalistická tvorba
činnost zaměřená na veřejnost
určená ke zveřejnění (publikování)
může obsahovat subjektivní názor, hodnocení, subjektivní přístup autora
obsahuje racionální i emotivní prvky
existuje množství literárních postupů včetně metafor
často též analýza součástí publicistiky (např. komparace)
Publicista je člověk, který se v novinách, v televizi, rozhlase, filmu či na internetu aktivně vyjadřuje k různým, často aktuálním tématům, především hospodářským, politickým, sociálním, či kulturním.
např. komentátor, sloupkař, autor posledního slova, satirik, esejista, fejetonista, interview atp.
též autor reportáží, příp. má jím vedený pořad či vlastní pořad atp.
Publicistika – žánry
Úvodník
anglicky Editorial
Definice je: „typem úvahového textu, typickou sférou výskytu jeho politické či široce společenské varianty jsou angažovaná, zejména politická periodika“ (Viktor Jílek, 2009)
úvodní, základní text vydání deníku, týdeníku
v horní polovině titulní strany
zpravidla pokračuje v dalších částech (vnitřní strany) deníku/časopisu
po roce 1989 v ČR Úvodník na ústupu (nahrazován editorialem)
úvodník může být (ale nemusí Editorial)
Příklad: kontroverzní úvodník Zpravodajské městské části Brno-Bohunice, Milan Hrdlička (ČSSD, místopředseda)
Editorial
krátký článek úvodem (například čísla časopisu)
vychází ze známých faktů (klidně už zpracovaných)
vyjadřuje stanovisko redakce nebo vydavatele
(zásadní) morální stanovisko
Sloupek
-
novinový článek
-
aktuální
-
stručný
-
konkrétní téma
-
nenáročné téma
-
vtipný, anekdotický nápad
-
vtip a ironie
-
zevšeobecnění
-
pointa na závěr
Fejeton
subjektivní typ publicistiky
dominantní názor tvůrce
„nabalené“ na jeden fakt
lehký styl
ironie
sarkasmus
pointa
originalita
často kurzívou
doména zkušených redaktorů
Komentář
-
může být kratší, ale i středně dlouhý slohový útvar
-
fakta + názory autora na téma či problém
-
chybí lehkost či umělecký styl
Analýza
středně dlouhý útvar
nutí k zamyšlení a přijetí stanoviska
může (nemusí) uplatňovat názor autora
jev či téma veřejného zájmu (diskutované)
podnětné