Základy politologie 5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
NA POPUD vznik Sokola vznikají podobné spolky i v jiných zemích (ale Sokol byl masově nejlidnatější)
SLETY = cvičení sestav (roku 1901 byl 1. slet)
SLET ROKU 1938 = vnímán jako symbolika, odkaz a to, že rámci československých hranic jsou osoby, co se chtějí postavit proti nacismu, osoby, které chtějí bojovat za ČS
SLET ROKU 1948 = finální slet, než byly slet zakázané, manifest nesouhlasu zákazu
Na Sokola NAVAZUJE SPARTAKIÁDA = prostředek mobilizace směrem ke Komunismu
Pokoušelo se o ně už během 1. republiky (ale byly zakázané)
Jednalo se o masovou gymnastiku
První spartakiáda byla roku 1955 (10. výročí osvobození ČS, byl zde Antonín Zápotocký, řekl: „Dnes na Strahově promluví masy“ – jednota a spokojenost společnosti
Konaly se každých 5 let
Roku 1985 byla poslední spartakiáda
Bylo zde více než 100 000 cvičenců a diváků
V SEVERNÍ KOREI (KLDR) = ARIRANG FESTIVAL (není minulostí ale současností)
Propagace ideologie nedemokratického režimu
MODERNÍ SPORT A OTÁZKA NÁRODNÍ MOBILIZACE
„Když člověk z mé vlasti běhá rychleji nebo skáče výše než cizinci, cítím potěšení. Nevím proč. Chci, aby národní tým porážel týmy jiných zemí, střílel více branek, (lépe) běhal nebo cokoli jiného. Mezinárodní zápasy se zdají být mnohem důležitější než domácí. Je zde nadstandartní vzrušení ze soupeření s něčím nepopsatelným v sázce.“ (Billing 1995)
Historik ERIC HOBSBAWN upozorňuje, že u několika afrických a asijských zemí, jejichž hráči se nyní proslavili (a zbohatli) ve velkých klubech, existence národního týmu vytvořila – někdy zcela poprvé – národní identitu odlišnou od identity místní, kmenové či profesionální
SPORT A ZAHRANIČNÍ PUBLIKUM = SPORTOVNÍ DIPLOMACIE
KATAR = hodně využívá, např. slaví národní sportovní den, sport je součástí každodenního života
OBECNĚ = sport spadá pod veřejnou diplomacii
STUART MURRAY = sportovní diplomacií rozumí práci se sportovci a sportovními událostmi, aby upoutali, informovali a u zahraniční veřejnosti a organizací vytvářeli příznivou image (států či národů), aby tvarovali jejich percepce tím způsobem, který (více) napomáhá vládním zahraničně politickým cílům
„Mezinárodní sportovní akce byly mnohým vládami viděny jako ideální způsob, aby byla představena (pořadatelská) země, její města a lidé světu jako atraktivní destinace pro cestování a investice (Pigman 2014)
NÁSTROJE SPORTOVNÍ DIPLOMACIE:
Pořádání mezinárodních sportovních akcí (reklama pro zemi, představení kultury země – např. Olympiáda, Mistrovství světa
R. 1936 V BERLÍNĚ, Hitler třetím rokem u moci (zneužití sportovní akce k politickým činům, na první pohled musely být hry zvládnuty, svátek německé propagandy, Německo zavedlo olympijský oheň, nadřazenost Árijské rasy, Olympiáda měla velký ohlas)
Pozitivní ohlasy = pozitivní vnímání státu