Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




A1B38EMA_Navody_k_lab_cvicenim2

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.72 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

V1    - voltmetr magnetoelektrický; třída přesnosti 0,5; rozsah 12 V; odpor 5000  /V 
W2   - wattmetr elektrodynamický;  tř. přes. 0,5; 5 A; 120 V; odpor napěťové cívky 

Rn = 4000  

 
Elektronické a číslicové přístroje 
V soupisu postačí uvést následující údaje:  

označení přístroje ve schématu - druh přístroje, typ (příp. výrobce), u multimetrů také 
přesnost, použitý rozsah  

Příklad: 

ČV   - číslicový voltmetr M1T330, Metra, přesnost ± 0,01 % z údaje ± 0,01 % z rozsahu,  
            rozsah 300 mV 
OSC - osciloskop Topward 7026 
UZ   - zdroj stejnosměrného napětí 0 až 30 V, typ SZ 3.81 
 

Rezistory 

R1   - regulační rezistor 500  0,6 A 
R2   - odporový etalon 100  0,02 % 
 

Přípravek 

Př1   - přípravek s usměrňovačem, operačním zesilovačem OP 07, apod. 
 

 
0.3.4. Stručný teoretický rozbor úlohy včetně vzorců potřebných pro výpočty Tento bod musí obsahovat stručné pojednání o měřicí metodě, definice potřebných veličin a 
pojmů  a  stručný  popis  postupu  měření. Jako pramen lze použít popis jednotlivých úloh 
v těchto skriptech, případně skripta pro přednášky.   
 
0.3.5. Naměřené a vypočtené hodnoty Naměřené a vypočtené hodnoty je nutno zpracovat do tabulek, u jednotlivých veličin je nutné  
uvést do závorek jednotky. Pod tabulkou uvádějte příklad výpočtu pro jednu kombinaci 
hodnot, aby bylo možné snadno identifikovat případnou chybu. Pokud je v úkolu měření 
požadována závislost jedné veličiny na druhé, je nutno tuto závislost vyjádřit graficky. Graf 
musí mít nadpis, o jakou závislost jde, dále je nutné řádně popsat osy a  vyznačit jednotlivé 
hodnoty veličin. Pokud je v jednom grafu vyneseno několik závislostí, je vhodné použít 
různých typů čar, jimiž prokládáme naměřené hodnoty.  
 
0.3.6. Nejistoty měření Každé měření je zatíženo nejistotou měření. V úlohách z předmětu Elektrická měření budeme 
pro zjednodušení uvažovat pouze chybu metody a nejistotu typu B (uB) údaje. V případech, 

kdy máme k dispozici potřebné informace, musíme chybu metody (způsobenou např. vlastní 
spotřebou měřicího přístroje) korigovat a uvažovat pouze nejistotu měření. Při určování 
nejistoty měření vycházíme ze základních vzorců a volíme nejjednodušší postup, jak 
výslednou nejistotu měření (absolutní nebo relativní) určit. 
 
0.3.7. Zhodnocení měření V tomto bodě se uvede, zda naměřené a vypočtené výsledky odpovídají teoretickým 
předpokladům. Případný rozpor s teoretickým předpokladem je nutné zdůvodnit. 
 
 
0.4. Praktické pokyny pro měření  
Při laboratorních cvičeních z předmětu Elektrická měření se studenti často prakticky poprvé 
seznamují s celou řadou měřicích přístrojů a metod. Pro každou úlohu jsou proto předem 
připraveny potřebné přístroje a předepsána metoda měření, často i s doporučeným rozsahem 
měřených veličin. V této souvislosti je nutné si uvědomit, že v praxi musí experimentátor 
volit měřicí metodu a použité přístroje samostatně, což vyžaduje znalost vlastností 
jednotlivých typů měřicích přístrojů a představu o použitelnosti jednotlivých měřicích metod. 
Laboratorní cvičení z tohoto předmětu by měla studentům pomoci se v této oblasti orientovat. 
Protože studenti předem vědí, které úlohy budou na cvičení měřit, vyžaduje se od nich  
teoretická příprava podle výše uvedených bodů a znalost principu použité metody měření. Na 
laboratorním cvičení je tedy nutné zapojit obvod, nastavit odpovídající funkci a rozsah 
jednotlivých přístrojů (pokud není předem známa přibližná velikost měřených hodnot, je 
nutné nastavit na měřicích přístrojích největší rozsahy, které posléze snížíme), po kontrole 
zapojení asistentem připojit, popř. zapnout zdroje a změřit podle zadání úlohy všechny 
požadované hodnoty. Součástí cvičení je i zpracování naměřených hodnot a vyhodnocení 
výsledků.     

Témata, do kterých materiál patří