3. Polyadické soustavy, reprezentace čísel v počítači
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– 120 + 50 = 130
• 01111000 + 00110010 = 11101010 (-22) 
• došlo k přenosu do nejvyššího bitu ale ne z něj 
– došlo k přetečení
– (-120) + (-50) = - 170
• 10001000 + 11001110 = 01010110 (86) 
• došlo k přenosu z nejvyššího bitu ale ne do něj 
– došlo k přetečení
Reprezentace čísel v počítači
 Násobení celých čísel
– C = A * B
• a
i i bi mohou být
pouze jedničky nebo 
nuly 
• násobení 2i lze
realizovat posunem
Reprezentace čísel v počítači
 Čísla s pohyblivou řádovou čárkou
– standard IEEE754 
– reprezentace má 3 části 
• znaménko (s)
-
vždy 1 bit
• exponent (e)
-
různá délka dle přesnosti
• mantisa (m)
-
různá délka dle přesnosti
– principiálně tedy: X = (-1)s . m . z(e) , ale:
• z je základ číselné soustavy, typicky 2 
• jak reprezentovat záporný exponent ? 
• jak zabránit různé reprezentaci stejného čísla ? 
• (m = 4, e = 0) 
 (m = 2, e = 1)  (m = 1, e = 2)
– obtížné porovnání
Reprezentace čísel v počítači
 Čísla s pohyblivou řádovou čárkou – pravidla pro z = 2
– exponent je uložen v kódu s posunutou nulou
• lze reprezentovat záporné hodnoty exponentu
– mantisa má vždy nejvyšší bit roven 1 (kromě hodnoty 0 a dalších
speciálních případů)
• tím je zamezeno různým reprezentacím téhož čísla 
• tento bit se neukládá (zbytečné) 
• jedná se o tzv. normalizovaný tvar 
– formát umožňuje i reprezentaci specifických hodnot
•
• NaN (not a number) 
• tzv. „subnormal numbers“ 
– jsou definována pravidla zaokrouhlování 
– jsou definovány výjimky (dělení nulou, odmocnina záporného čísla 
…)
Reprezentace čísel v počítači
