Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




_ekotoxikologie_vypracovane-zkouskove-otazky.docx_filename_= UTF-8''(ekotoxikologie) vypracovane-zkouskove-otazky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58.81 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

101) Co znamená výluh? Základní dělení výluhových (toxikologickych) testů.

  • Převedení látek přítomných ve vzorku pevného skupenství do vodného roztoku; lze převést pouze látky rozpustné ve vodě; výhoda – poměrně značné přiblížení se pochodům reálně probíhajícím v životním prostředí

  • Statické testy, dynamické testy a testy v nádobách.

102) Kdy se používají ryby v ekotoxikologických testech?

  • Chemické látky a chemické přípravky- hodnoceni vlastnosti nebezpečných pro životni prostředí

  • Přípravky na ochranu rostlin - hodnoceni vlastnosti nebezpečných pro životni prostředí

  • Biocidní přípravky a účinné látky - hodnoceni vlastnosti nebezpečných pro životni prostředí

  • Stanoveni ekotoxicity odpadů.

  • Materiály vyrobené různými technologiemi úprav odpadů – hodnoceni zdravotní nezávadnosti a

  • nebezpečných vlastností pro životni prostředí

  • Hodnoceni léčiv určených pro ryby za účelem jejich registrace.

  • Zkouška snášenlivosti léčiv před jejich použitím.

  • Biologické testování přítokových vod.

  • Biologická zkouška toxicity vody při havarijním úhynu ryb.

  • Experimentální účely

103) Co zkoumáme u ekotoxikologickych testů s hořčici bílou?

  • Hořčice bila je používána v ČR jako bioindikátor standardizovaného testu stanovení toxicity výluhů odpadů (stanoveni nebezpečných vlastnosti odpadů).

104) Organismy, používané u aquatických testů.

  • Bakterie (např. bioluminiscenčni bakterie), ryby (např. živorodka duhová, kapr obecný), bezobratlí (perloočky, žábronožci, vířníci, ostatní korýši a měkkýši)- např. Hrotnatka velká, protozoa, řasy (Scenedesmus quadricauda), vodní rostliny (okřehek).

105) Jaké organismy se používají pro stanoveni nebezpečných vlastností odpadů?

  • Rostliny – hořčice bila, ryby – akvarijní rybka Poecilia reticulata, perloočka Daphnia magna, řasa Scenedesmus quadricauda

106) Pesticidy 1., 2. a 3. generace.

  • generace – látky, jejichž vývoj započal již během 2. sv. v. a jejich velký rozvoj začal po jejím Skončeni; Pro své vlastnosti hojně využívány v 60. až 80. letech. Poté došlo u některých k zjištění negativních vlastností

  • 2. generace – problémy s toxicitou používaných pesticidů, včetně jejich aplikačních dávek, pronikání pest. do potravních řetězců vedlo zpětně k dalšímu intenzivnímu výzkumu pesticidů 2. Generace; tyto pesticidy mají mnohonásobně snížené účinné látky proti škodlivým činitelům; Tyto pesticidy se skládají z již dříve osvědčených druhů.

  • 3. generace – látky, jejichž vzor vychází z intenzivního výzkumu v oblasti ekologické chemie; Jde především o poznání významu některých obsahových látek, vyskytujících se v organismu.

107) Rozděleni toxicity látky podle doby expozice.

  • Akutní (jednorázová) toxicita – sledování bezprostředních účinků látky po jejím podáni; Je důsledkem přímého kontaktu interakce organismu s kontaminovanou látkou, mediem, prostředím.

  • Subchronická – sledování účinku látky v délce 10% předpokládané doby života daného organismu.

  • Chronická – sledováni účinku toxické látky po delší době, nebo několik generaci organismů; jedná se především o podáváni dlouhodobě opakovaných menších dávek a sledování výsledků.

Témata, do kterých materiál patří