vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
empatie – vyvinula se jako sou ást schopnosti íst citové a motiva ní stavy len vlastní skupiny na
základ v domí vlastních pocit
2.1
ANTICKÁ PSYCHOLOGIE
antická ecká filozofie je pokládána za základ naší sou asné západní kultury
úryvky z díla antických filozof citována jako po átky v tšiny v dních obor (filozofie, matematika,
fyzika, medicína, psychologie)
ARISTOTELES
je autorem spisu Peri psýchés, De anima – první ucelené psychologické pojednání
jeho
edm t psychologie je širší než pojem v domí
lov ka chápe jako jednotu p írodního t la a
duše
rozlišoval 3 stupn duše:
o
vegetativní (vyživovací) p isuzoval rostlinám
o
senzitivní (animální) p idával zví at m
o
rozumová je pouze u lov ka
2.2
ECKÁ MEDICÍNA
na hlubším poznání lov ka se v antice podíleli i léka i, zkušenosti se d dily
2
decká psychologie | Biologický p ístup
HIPPOKRATES
ecký léka , zakladatel léka ské školy, autor ásti léka ských spis nap . O starší medicín
jeho spisy obsahují i první ucelenou teorii ty temperamentových typ
lov ka
organismus je
zdravý, pokud jsou š ávy v harmonii (voda, krev, sliz, žlu erná a žlutá)
GALENOS
poslední slavný ecký léka a filozof, zpracoval kone ný starov ký názor na lov ka v ucelenou
soustavu, která byla léka skou autoritou po celý st edov k (až do nových objev fyziologie)
o
nap . mozek = orgán duše, do kterého vedou senzitivní nervy a vycházejí motorické nervy
(pohyb)
odpovídá poznatk m moderní fyziologie!
rozpracoval u ení hippokratovské školy o temperamentu jako správném pom ru jednotlivých
materiálních složek ve sm si:
o
žlutá žlu – ohe – teplá, suchá
cholerik
o
erná žlu – zem – studená, suchá
melancholik
o
hlen – voda – studená, vlhká
flegmatik
o
krev – vzduch – teplá, vlhká
sangvinik
Temperament každé živé bytosti je dán pom rem, v n mž se tyto š ávy a jim
odpovídající kvality mísí - odchylky od vyváženosti jsou podkladem duševních odchylek
nebo n které duševní poruchy
zna né zjednodušení, které postrádá základní
myšlenku zdraví duše jako správného pom ru složek