Poznámky 2. hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ II.
DRUHY UČENÍ
Geneticky naprogramované typy učení:
- habituace
- vtiskování
Jednoduché formy učení:
- podmiňování (klasické, instrumentální, operativní)
- učení vhledem
Specificky lidské formy učení:
- senzomotorické učení
- verbální učení
- pojmové učení
- učení řešením problému
- sociální učení
PODMIŇOVÁNÍ
=vytváření nových asociací (významů)
Klasické podmiňování (žárovka a pes, pavlov)
Operativní podmiňování (trestem, vynadáním)
Instrumentální podmiňování (kočka běhá v místě a omylem otevře klec, tudíž řeší ostatní situace podobně)
KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě časové posloupnosti
Představitel – I.P.Pavlov (spojení nepodmíněného (neutrálního) podnětu (světlo) s podmíněným podnětem (jídlo); výsledkem je vytvoření podmíněné reakce (slintání při rozsvícení žárovky)
Mechanismy učení – generalizace (rozšíření reakce na podobné podněty), diferenciace
J. Watson = experiment s Albertem (behaviorismus)
OPERATIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě následků; chování je ovlivněno následky (odměna, trest); podmínky aktivita a následek
Představitel – B.F.Skinner – principy zpevňování (kladné – záporné, ne/pravidelné)
INSTRUMENTÁLNÍ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě dosažení očekávaného cíle; učení probíhá formou pokus – omyl
Představitel – E.L.Thorndike
Příklad – potkan v bazénku
Zákon efektu: pozitivní účinky chování vedoucí k uspokojení z úspěchu posilují spoj mezi podnětem a reakcí
Zákon cviku: spoje se zesilují opakováním, nečinností slábnou
Zákon pohotovosti: souvisí s motivací, připravenost k činnosti a potřeba činnosti podmiňuje snahu k dobrému výkonu
UČENÍ VHLEDEM = náhle porozumění vztahu figury a pozadí, prostředku a účelu, příčiny a důsledku, části a celku, apod.
- vhled je aktem náhlého řešení, provázený uvolněním napětí
- vhled je označován jako zážitek „aha“
Představitel – W. Köhler
SPECIFICKY LIDSKÉ FORMY UČENÍ
Na rozdíl od živočišných organismů, které se obvykle přizpůsobují prostředí a jeho změnám, u člověka dochází k přizpůsobení i společenským podmínkám a požadavkům (pasivní přizpůsobení) a zároveň k aktivnímu působení na společnost a přírodu (přizpůsobuje si).
- senzomotorické učení
- verbální učení
- pojmové učení
- učení řešením problému
- sociální učení
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ = vypracování vizuálně motorické koordinace (motorické návyky, senzomotorické dovednosti); senzomotorické učení je založeno na cviku, tréninku, který je doprovázen a korigován verbálními pokyny, probíhá podle určitého plánu a důležitá je při něm zpětná vazba
FÁZE SENZOMOTORICKÉHO UČENÍ: