Poznámky 2. hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- seznamování s činností: předvedení požadovaného úkonu = pokus o nápodobu
- procvičování požadovaného úkonu nebo některých jeho částí
- aplikace: využití v praxi a zdokonalování
VERBÁLNÍ UČENÍ = založené na schopnosti řeči a na (mechanickém) paměťovém učení
- základem jsou asociace mezi slovy a jejich reálnými reprezentacemi
-dochází k tomu, že paměťové stopy se asociují časově (první den v práci) nebo prostorově (známé místo)
- výsledkem jsou vědomosti
POJMOVÉ UČENÍ = pojem je (slovním) vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
- důraz je kladen na učení s pochopením
- vztah k myšlení, tj. proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování) a rozhodování
Základy myšlenkové operace, pomocí nichž se odehrává pojmové myšlení:
Analýza – rozebrat na jednotlivosti, příčiny
Syntéza – zobecnění, poučení, skládání z rozebraného
Indukce – vyvození obecných věcí z věcí malých
Dedukce – vyvození malých věcí z velkých
Srovnávání – zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a odlišnosti
Analogie – hledání společných rysů, které jsou společné pro dva a více jevů, nebo stejný postup
UČENÍ ŘEŠENÍM PROBLÉMU = nejsložitější druh učení, při kterém dochází odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, nebo zjištění určitého principu nebo pravidla, podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány
- poznávání a rozhodování
Dva typy učení řešením problému:
- algoritmický – zaběhnutý způsob řešení problémů, mechanicky opakovaný postup, vhodný pro běžné každodenní problémy
- originální – tvůrčí přístup, když se objeví nové věci, které člověk musí vyřešit
UČENÍ ŘEŠENÍM PROBLÉMŮ
Vědomí otázky, na kterou je potřeba najít odpověď.
Uvědomit si překážky, které stojí v cestě řešení problému. (?)
Promýšlet orientační body řešení – z čeho je třeba vycházet, podle čeho se řídit, na co pamatovat.
Vytvářet hypotézy – konkrétně formulovat možnosti a varianty řešení.
Verifikovat (prověřovat hypotézy) – zjišťovat, která z nich je správná.
Formulovat závěry – předložit řešení a vyjádřit k čemu jsme dospěli.
Ověřit řešení v praxi.
SOCIÁLNÍ UČENÍ = (observační učení) druh lidského učení, při kterém si jedinec ve vzájemné interakci s druhými osvojuje nové způsoby chování, myšlení a prožívání
Představitel: A. Bandura
- pozorování chování a jejich následků (operantní podmiňování v sociálním kontextu)
- důležité jsou nejen kognitivní procesy (pozornost, paměť, motivace), ale i přitažlivost, úspěšnost a moc pozorovaného modelu
a) učení nápodobou – vztahuje se k dílčím projevům chování
b) učení identifikací (ztotožnění) – chováme se tak, jak by se choval v dané situaci model