Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poznámky 2. hodina

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- seznamování s činností: předvedení požadovaného úkonu = pokus o nápodobu

- procvičování požadovaného úkonu nebo některých jeho částí

- aplikace: využití v praxi a zdokonalování

VERBÁLNÍ UČENÍ = založené na schopnosti řeči a na (mechanickém) paměťovém učení

- základem jsou asociace mezi slovy a jejich reálnými reprezentacemi

-dochází k tomu, že paměťové stopy se asociují časově (první den v práci) nebo prostorově (známé místo)

- výsledkem jsou vědomosti

POJMOVÉ UČENÍ = pojem je (slovním) vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů

- důraz je kladen na učení s pochopením

- vztah k myšlení, tj. proces poznávání objektů a vztahů mezi nimi (porovnávání, zevšeobecňování) a rozhodování

Základy myšlenkové operace, pomocí nichž se odehrává pojmové myšlení:

Analýza – rozebrat na jednotlivosti, příčiny

Syntéza – zobecnění, poučení, skládání z rozebraného

Indukce – vyvození obecných věcí z věcí malých

Dedukce – vyvození malých věcí z velkých

Srovnávání – zkoumáme dva podobné jevy, porovnávání, hledáme společné znaky a odlišnosti

Analogie – hledání společných rysů, které jsou společné pro dva a více jevů, nebo stejný postup

UČENÍ ŘEŠENÍM PROBLÉMU = nejsložitější druh učení, při kterém dochází odhalování vztahů mezi předměty nebo pojmy, nebo zjištění určitého principu nebo pravidla, podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány

- poznávání a rozhodování

Dva typy učení řešením problému:

- algoritmický – zaběhnutý způsob řešení problémů, mechanicky opakovaný postup, vhodný pro běžné každodenní problémy

- originální – tvůrčí přístup, když se objeví nové věci, které člověk musí vyřešit

UČENÍ ŘEŠENÍM PROBLÉMŮ

  1. Vědomí otázky, na kterou je potřeba najít odpověď.

  2. Uvědomit si překážky, které stojí v cestě řešení problému. (?)

  3. Promýšlet orientační body řešení – z čeho je třeba vycházet, podle čeho se řídit, na co pamatovat.

  4. Vytvářet hypotézy – konkrétně formulovat možnosti a varianty řešení.

  5. Verifikovat (prověřovat hypotézy) – zjišťovat, která z nich je správná.

  6. Formulovat závěry – předložit řešení a vyjádřit k čemu jsme dospěli.

  7. Ověřit řešení v praxi.

SOCIÁLNÍ UČENÍ = (observační učení) druh lidského učení, při kterém si jedinec ve vzájemné interakci s druhými osvojuje nové způsoby chování, myšlení a prožívání

Představitel: A. Bandura

- pozorování chování a jejich následků (operantní podmiňování v sociálním kontextu)

- důležité jsou nejen kognitivní procesy (pozornost, paměť, motivace), ale i přitažlivost, úspěšnost a moc pozorovaného modelu

a) učení nápodobou – vztahuje se k dílčím projevům chování

b) učení identifikací (ztotožnění) – chováme se tak, jak by se choval v dané situaci model

Témata, do kterých materiál patří