EMM 2 -zpracovana-teorie-k-ustni-zkousce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
čistý tok – rozdíl mezi kladným a záporným tokem.
9. Popište princip výběru kompromisní varianty v modelu vícekriteriální analýzy variant, který je založen na práci
informací o mezní míře substituce kriteriálních hodnot. Uveďte zástupce této třídy metod.
Postupné substituce
o varianty porovnáváme vždy podle dvojice kritérií (řídící kritérium vyřazujeme z hodnocení,
ekvivalizované používáme pro další hodnocení)
o volba dvojice kritérií => stanovení základní indiferenční křivky => ekvivalizace hodnot řídícího kritéria
=> vyloučení řídícího kritéria z rozhodování => ekvivalizované kritérium vstupuje do dalšího hodnocení
o na konci zůstane POUZE 1 kritérium
6) Hodnocení efektivnosti, metoda DEA
1. Uveďte alespoň 3 různé oblasti aplikace metod pro měření efektivnosti. Ke každé z nich uveďte praktický
příklad. Nepoužívejte příklady z přednášek a cvičení.
řízení lidských zdrojů měření výkonosti organizace nebo její části – efektivita obchodů, které se liší počtem zaměstnanců, počtem
obsloužených zaměstnanců a tržbami
výkon státní správy mezinárodní srovnávání
2. Co rozumíme pojmem efektivnost? Charakterizujte alespoň 3 významy tohoto pojmu a ke každému z nich
uveďte praktický příklad.
economy = dělat věci hospodárně; minimalizace vynaložených zdrojů (finančních prostředků) efficiency = dělat věci účinně; poměr výstupů a vstupů effectiveness = dělat věci účelně; mít účel hodnotíme, zda organizace neprodukuje něco zbytečně
3. Na jakém principu je založena metoda DEA? Jaké informace poskytuje?
hodnotí poměr vstupy/výstupy měří efektivnost produkčních jednotek v rámci souboru
o rozdělení na efektivní a neefektivnío porovnání jednotek vůči těm nejlepšímo rada, jak a v čem zlepšit neefektivní jednotky (chceme z nich udělat efektivní)