Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypracovane-otazky ke zk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázky z Úvodu do psychologie a psychologie osobnosti

  1. Definujte předmět psychologie.

Psychologie zkoumá psychické jevy, psychiku (duševno), psychickou realitu, které má tuto strukturu:

-psychické procesy (např. pozorování, pamatování, myšlení, cítění, rozhodování);

-psychické stavy (např. svěžest, únava, vyčerpání, dobrá či špatná nálada);

-psychické vlastnosti (např. extraverze, introverze, optimismus);

-psychické vlohy a dispozice (např. potencionalita, subjekt možný, spící geny).

Procesy a stavy jsou většinou krátkodobé, dispozice a vlastnosti bývají relativně dlouhodobé a trvalé.

  1. Které psychologické vědy jsou základní (teoretické)?

  • obecná psychologie

  • psychologie osobnosti

  • sociální psychologie

  • zoopsychologie

  • vývojová psychologie

  • patopsychologie

  1. Které psychologické vědy patří mezi aplikované (užité, praktické)?

- pedagogická psychologie

- poradenská psychologie

- klinická psychologie

- soudní psychologie

- psychologie práce a organizace

  1. Uveďte příklad na psychický proces.

pozorování, pamatování, myšlení, cítění, rozhodování

  1. Uveďte příklad na psychický stav.

svěžest, únava, vyčerpání, dobrá či špatná nálada

  1. Uveďte příklad na osobnostní vlastnost.

extraverze, introverze, optimismus

  1. Co je to subjekt možný (potenciální) a co je subjekt reálný?

Subjekt potenciální - člověka s určitou možnou kapacitou rozvoje své psychiky a osobnosti, též subjekt možný

Subjekt reálný - člověk, která má svou psychiku a osobnost rozvinutou v souladu nebo v nesouladu se svým subjektem mezným či možným

Subjekt možný je naplněn subjektem reálným

  1. Charakterizujte vědomí a nevědomí.

Vědomí (od věděti) je bdělý stav člověka i dalších živočichů (arousal, vigilita, vigilance)a zdroj uvědomělého, vědomého chování, jednání a prožívání. Vědomí může být zvýšené nebo snížené (až do bezvědomí).

Psychická činnost vědomá zaujímá cca 7/10 naší psychiky a nevědomá činnost cca 3/10 .

Nevědomí (podvědomí) jsou procesy psychiky, o nichž nic nevíme, ale které mají vliv na naše chování, jednání i náladu. Psychoanalýza nevědomé procesy považuje za mimořádně důležité pro chování a prožívání člověka.

Nevědomí má podle analytické psychologie C.G. Junga část tzv. osobní podvědomí a část kolektivní podvědomí.

  1. Jaké je chování expresivní a chování adaptivní:

Chování expresivní - chování ryzí, spontánní, upřímné, pravdivé, vyjadřující skutečné prožívání a vlastní názory a postoje, jeho opakem je chování adaptivní, utilitární, konvenční a konformní, neryzí, neúpřímné, nepravdivé, nespontánní, sociálně deziderabilní, úřelové

Adaptivní chování - přizpůsobivé, účelové, neryzí, neupřímné, stylizované, hrané, neexpresivní, sociálně deziderabilní, poplatné konvencím, potlačující či maskující skutečné prožívání

Témata, do kterých materiál patří