vypracovane-otazky ke zk
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Introvert
extrovert
Popište schopnosti, typy inteligence a kreativitu objektivní a subjektivní.
schopnosti a dovednosti jsou aktivizované vlohy (vrozené zvláštnosti), předpoklady výkonnosti. V= schopnosti násobeny motivací.
1. Teoretická (abstraktní)- schopnost a dovednost rozumět slovům a jiným symbolům a využívat je při myšlení, operovat s nimi.
2. Praktická (konkrétní, mechanická, performační) – schopnost a dovednost zacházet s věcmi (předměty).
3. Sociální – schopnost a dovednost porozumět lidem a umět s nimi úspěšně jednat.
Objektivní (primární) tvořivost přináší dosud neznámé poznatky a výtvory jak pro tvůrce, tak pro společnost.
Subjektivní (sekundární) tvořivost přináší poznatky a výtvory nové jenom pro tvůrce (žáka, studenta).
Popište osobnost rudimentární, adjustovanou a kultivovanou.
Rudimentární osobnost vzniká a funguje převážně ze zdrojů dědičnosti - vrozenosti, z pudových vzorců chování při pouze částečném spolupůsobení prostředí a výchovy. Je více objektem než subjektem historie.
Adjustovaná osobnost je formována převážně vnějším prostředím a výchovou (vnějším působením) při jistém rozvíjení některých individuálních daností a částečném sebedotváření. Předpokládá značné sebeuvědomění. Adjustovaný člověk účelně příspívá k zachování a rozvoji skupin, do nichž patří.
Kultivovaná osobnost je především výsledkem působení duševních funkcí sebeutváření a seberealizace v procesu internalizace sociálně výchovných vlivů a využívání vlastní individuální kapacity za určující role uvědomělých aktivit. Je tvůrcem sebe sama. Není pouze výsledkem minulých událostí, nýbrž hlavně tím, čím touží být v budoucnosti.
Uveďte biologické, sociální a osobní determinanty osobnosti.
Biologické: komplexní stav organismu, např. jeho dědičnost, kondice, vitalita, výživa, zdravotní stav, prodělané úrazy, věkové zvláštnosti
Sociální: společenští činitelé formování duševna, např.rodina, školní klima, media, politická příslušnost, ekonomicko-sociální pozice
Osobní: autoregulativní (sebeutvářecí).
Uveďte stadia vývoje osobnosti podle Erika H. Eriksona (tzv. osm věků).
1. Orálně senzorický (do 1 roku života):
Základní důvěra proti nedůvěře (srv. attachment).
2. Svalově anální (2. až 3. rok):
Autonomie proti studu a pochybám.
3. Lokomotoricky genitální (3.až 6.rok):
Iniciativa proti vině.
4. Latence (6. až 12. rok):
Kompetentní snaživost proti méněcennosti.
5. Puberta a adolescence (12. až 20. rok):
Identita (podle vzoru) proti konfuzi rolí.
6. Mladší dospělost (20. až 30. rok):
Intimita proti distanci a izolaci.
7. Dospělost (30. až 60. rok):
Generativita (plození a tvořivost) proti stagnaci.
8. Zralý věk (od 60 let do smrti):
Integrita ,,já" proti zoufalství.
Charakterizujte asocianistickou psychologii a její představitelé.