Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypracovane-otazky ke zk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.67 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Introvert

extrovert

  1. Popište schopnosti, typy inteligence a kreativitu objektivní a subjektivní.

schopnosti a dovednosti jsou aktivizované vlohy (vrozené zvláštnosti), předpoklady výkonnosti. V= schopnosti násobeny motivací.

1. Teoretická (abstraktní)- schopnost a dovednost rozumět slovům a jiným symbolům a využívat je při myšlení, operovat s nimi.

2. Praktická (konkrétní, mechanická, performační) – schopnost a dovednost zacházet s věcmi (předměty).

3. Sociální – schopnost a dovednost porozumět lidem a umět s nimi úspěšně jednat.

Objektivní (primární) tvořivost přináší dosud neznámé poznatky a výtvory jak pro tvůrce, tak pro společnost.

Subjektivní (sekundární) tvořivost přináší poznatky a výtvory nové jenom pro tvůrce (žáka, studenta).

  1. Popište osobnost rudimentární, adjustovanou a kultivovanou.

Rudimentární osobnost vzniká a funguje převážně ze zdrojů dědičnosti - vrozenosti, z pudových vzorců chování při pouze částečném spolupůsobení prostředí a výchovy. Je více objektem než subjektem historie.

Adjustovaná osobnost je formována převážně vnějším prostředím a výchovou (vnějším působením) při jistém rozvíjení některých individuálních daností a částečném sebedotváření. Předpokládá značné sebeuvědomění. Adjustovaný člověk účelně příspívá k zachování a rozvoji skupin, do nichž patří.

Kultivovaná osobnost je především výsledkem působení duševních funkcí sebeutváření a seberealizace v procesu internalizace sociálně výchovných vlivů a využívání vlastní individuální kapacity za určující role uvědomělých aktivit. Je tvůrcem sebe sama. Není pouze výsledkem minulých událostí, nýbrž hlavně tím, čím touží být v budoucnosti.

  1. Uveďte biologické, sociální a osobní determinanty osobnosti.

  • Biologické: komplexní stav organismu, např. jeho dědičnost, kondice, vitalita, výživa, zdravotní stav, prodělané úrazy, věkové zvláštnosti

  • Sociální: společenští činitelé formování duševna, např.rodina, školní klima, media, politická příslušnost, ekonomicko-sociální pozice

  • Osobní: autoregulativní (sebeutvářecí).

  1. Uveďte stadia vývoje osobnosti podle Erika H. Eriksona (tzv. osm věků).

1. Orálně senzorický (do 1 roku života):

Základní důvěra proti nedůvěře (srv. attachment).

2. Svalově anální (2. až 3. rok):

Autonomie proti studu a pochybám.

3. Lokomotoricky genitální (3.až 6.rok):

Iniciativa proti vině.

4. Latence (6. až 12. rok):

Kompetentní snaživost proti méněcennosti.

5. Puberta a adolescence (12. až 20. rok):

Identita (podle vzoru) proti konfuzi rolí.

6. Mladší dospělost (20. až 30. rok):

Intimita proti distanci a izolaci.

7. Dospělost (30. až 60. rok):

Generativita (plození a tvořivost) proti stagnaci.

8. Zralý věk (od 60 let do smrti):

Integrita ,,já" proti zoufalství.

  1. Charakterizujte asocianistickou psychologii a její představitelé.

Témata, do kterých materiál patří