Poruchy uceni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poruchy učení
Člověk se specifickými poruchami učení
Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch
které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému.
I když se porucha učení může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (smyslové vady, MR, sociální a emocionální poruchy) nebo s jinými vlivy prostředí (kulturní zvláštnosti, nedostatečná / nevhodná výuka, psychogenní činitele), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.
PU, SPU, SPUCH
Typická neurovývojová porucha vedoucí k maladaptivnímu chování (vývojové opoždění + minimální organické poškození + odchylná maturace CNS, změny v neurobiologických a neurotransmiterových systémech + kumulace zevních stresů).
Vývoj názvů specifických poruch učení a chování: dětská encefalopatie LDE, LMD, minimální mozková dysfunkce MMD, porucha pozornosti ADD (Attention Deficit Disorder); porucha pozornosti s hyperaktivitou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder); porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADnonHD).
Vlivy PU na osobnost dle klasifikace dle MKN-10
Klasifikace do dvou jednotek: (1)porucha aktivity a pozornosti, (2) hyperkinetická porucha chování
Hyperkinetické poruchy ADHD jsou roztříděny do 3 skupin (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
ADHD s poruchou pozornosti
ADHD s impulzivitou a hyperaktivitou
ADHD kombinovaný typ -někdy bez hyperaktivity
Identita dítěte, adolescenta, dospělého člověka, vývoj sebehodnocení a sebevědomí, integrita poznávacích procesů studenta, zaměstnance, partnera, …
ADHD
Celosvětová prevalence 3 - 9 %
Projevy ve všech věkových skupinách
Výrazný genetický potenciál
Katastrofický sociální dopad v případě absence kvalifikované péče a edukace
V 40 -60 % jsou provázeny sociální maladaptací, problémy v profesní přípravě i kariéře, vysokou komorbiditou a také duševními onemocněními.
Kritéria ADHD
Alespoň 4 symptomy hyperaktivity přetrvávají 6 měsíců v stupni, který je neslučitelný s vývojovou úrovní jedince.
Často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli.
Často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v níž se očekává, že zůstane sedět.
Často běhá kolem v situacích, kde je to nevhodné.
Často není schopen klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnosti ve volném čase.
Často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku.
Často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech.
Kritéria ADD
Nevěnuje pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti ve školních úkolech a při dalších aktivitách.
Má obtíže v koncentraci pozornosti na úkoly nebo hry.
Vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká.
Nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, ve svých věcech, přičemž tyto projevy nejsou projevy opozičního chování, vzdoru nebo nepochopení.
Má obtíže v organizování svých úkolů a aktivit.
Oddaluje plnění školních i domácích úkolů, které vyžadují intenzivní mentální úsilí.
Ztrácí věci nezbytné pro školu a zájmové aktivity.
Často se nechá rozptýlit cizími podněty (nepatřící k věci).
Je zapomětlivý v denních činnostech