Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poruchy uceni

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dyslexie

  • Vývojová porucha osvojování si čtenářských dovedností.

  • Specifická vývojová dyslexie je porucha projevující se neschopností naučit se číst, přestože se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a sociokulturní příležitost.

  • Dyslexie- vývojová porucha čtení vrozená; nejčastější forma specifických vývojových poruch učení; projevuje se nesnázemi při učení se číst, při zachované inteligenci

Alexie

  • Ztráta schopnosti číst při zachovaném zraku; slovní slepota; existuje v kontinuu od úplné ztráty funkce do částečného zachování; nejčastěji po poranění nebo infarktu v dominantní hemisféře; někdy spojená s agrafií, akalkulií, apod.; postižený je však schopen opisovat písmena a slova; za částečnou alexii je označována alexie, při které nemocný sice čte, ale čtenému nerozumí.

Porucha postihuje základní znaky čtenářského výkonu, rychlost, správnost, techniku, čtení a porozumění textu.

  • Rychlost: luští písmena a hláskuje, neúměrně dlouho slabikuje, nebo čte zbrkle, domýšlí slova. I žák čtoucí přiměřeně rychle může mít diagnózu dyslexie, pokud pouze převádí tvar slova na zvukovou podobu a nechápe obsah.

  • Chybovost: nejčastěji záměny písmen tvarově (b-d-p), zvukově (t-d) podobných nebo zcela nepodobných.

  • Technika čtení: je chybou tzv. dvojí čtení: čte slovo potichu hláskuje a poté je vysloví nahlas. Problém je, že v některých případech nedojde ke spojování písmen do celků a čtenář není schopen provést hláskovou syntézu.

  • Porozumění: je závislé na úrovni předcházejících ukazatelů, tj. rychlé a hbité dekódování, syntéza písmen ve slovo a odhalení obsahu slova.

Dysgrafie/agrafie/dysortografie

  • Dysgrafie je porucha osvojování psaní. Postihuje grafickou stránku písemného projevu, čitelnost, úpravu.

  • Dysortografie je porucha osvojování si pravopisu. Porucha se projevuje především v oblasti specifických dysortografických jevů. Osvojování si a aplikace gramatických pravidel je postižena druhotně.

Agrafie

je získaná ztráta schopnosti psát při zachované inteligenci a neporušené hybnosti ruky, příčinou je poškození korových center mozku; dělí se na:

  • literární, při neschopnosti psát písmena

  • verbální při neschopnosti psát slova

  1. agrafie hlásková- ve slovech jsou nesprávně použity hlásky nebo slabiky

  2. agrafie zvuková- objevují se chyby při naslouchání

  3. agrafie zraková- zaměňování písmen, protože nejsou správně rozpoznávána

Dyskalkulie - porucha osvojování matematických dovedností

  • Projevuje se výraznými obtížemi v chápání číselných pojmů, v chápání a provádění matematických operací.

  • Jde o poruchu manipulace s čísly, číselných operací, matematických představ, geometrie.

  • Žák si často si osvojuje početní spoje pouze na základě paměti a v případě, že paměť selže, dopouští se „neobvyklých chyb“. Neúměrně dlouho setrvává na úrovni počítání s pomocí. Jindy je porušená matematická logika a žák nechápe základní postupy. V případě grafomotorické poruchy nezvládá rýsování v geometrii.

Témata, do kterých materiál patří