Poruchy uceni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dyslexie
Vývojová porucha osvojování si čtenářských dovedností.
Specifická vývojová dyslexie je porucha projevující se neschopností naučit se číst, přestože se dítěti dostává běžného výukového vedení, má přiměřenou inteligenci a sociokulturní příležitost.
Dyslexie- vývojová porucha čtení vrozená; nejčastější forma specifických vývojových poruch učení; projevuje se nesnázemi při učení se číst, při zachované inteligenci
Alexie
Ztráta schopnosti číst při zachovaném zraku; slovní slepota; existuje v kontinuu od úplné ztráty funkce do částečného zachování; nejčastěji po poranění nebo infarktu v dominantní hemisféře; někdy spojená s agrafií, akalkulií, apod.; postižený je však schopen opisovat písmena a slova; za částečnou alexii je označována alexie, při které nemocný sice čte, ale čtenému nerozumí.
Porucha postihuje základní znaky čtenářského výkonu, rychlost, správnost, techniku, čtení a porozumění textu.
Rychlost: luští písmena a hláskuje, neúměrně dlouho slabikuje, nebo čte zbrkle, domýšlí slova. I žák čtoucí přiměřeně rychle může mít diagnózu dyslexie, pokud pouze převádí tvar slova na zvukovou podobu a nechápe obsah.
Chybovost: nejčastěji záměny písmen tvarově (b-d-p), zvukově (t-d) podobných nebo zcela nepodobných.
Technika čtení: je chybou tzv. dvojí čtení: čte slovo potichu hláskuje a poté je vysloví nahlas. Problém je, že v některých případech nedojde ke spojování písmen do celků a čtenář není schopen provést hláskovou syntézu.
Porozumění: je závislé na úrovni předcházejících ukazatelů, tj. rychlé a hbité dekódování, syntéza písmen ve slovo a odhalení obsahu slova.
Dysgrafie/agrafie/dysortografie
Dysgrafie je porucha osvojování psaní. Postihuje grafickou stránku písemného projevu, čitelnost, úpravu.
Dysortografie je porucha osvojování si pravopisu. Porucha se projevuje především v oblasti specifických dysortografických jevů. Osvojování si a aplikace gramatických pravidel je postižena druhotně.
Agrafie
je získaná ztráta schopnosti psát při zachované inteligenci a neporušené hybnosti ruky, příčinou je poškození korových center mozku; dělí se na:
literární, při neschopnosti psát písmena
verbální při neschopnosti psát slova
agrafie hlásková- ve slovech jsou nesprávně použity hlásky nebo slabiky
agrafie zvuková- objevují se chyby při naslouchání
agrafie zraková- zaměňování písmen, protože nejsou správně rozpoznávána
Dyskalkulie - porucha osvojování matematických dovedností
Projevuje se výraznými obtížemi v chápání číselných pojmů, v chápání a provádění matematických operací.
Jde o poruchu manipulace s čísly, číselných operací, matematických představ, geometrie.
Žák si často si osvojuje početní spoje pouze na základě paměti a v případě, že paměť selže, dopouští se „neobvyklých chyb“. Neúměrně dlouho setrvává na úrovni počítání s pomocí. Jindy je porušená matematická logika a žák nechápe základní postupy. V případě grafomotorické poruchy nezvládá rýsování v geometrii.