Poruchy uceni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Osobnost adolescenta a mladého dospělého s PU
Neurovývojové opoždění je výraznou zátěží v celé osobní historii.
Nesoustředivost, hyperaktivita, horší exekutivní kognitivní funkce (vybrat si z komplexní informace to podstatné, rozdělit úkoly do kroků, naplánovat postupné řešení, vnímat současně celek i jeho části, kritické myšlení, strukturované chápání větších tematických celků…).
Osobnost studenta s PU
Porucha slovní, prostorové a pracovní paměti.
Nedostatky v trvalejší motivaci.
Neschopnost čekat na odměnu.
Nedostačující sebeinstrukce – neschopnost stanovit priority nebo postup jednání.
Snížená schopnost vycházet z kontextu, přiměřeně sociálně a verbálně reagovat.
Adolescenti mají zvýšenou dráždivost, netrpělivost, stále hledají něco nové, senzace, rizika, „adrenalinové činy“.
Osobnost adolescenta a mladého dospělého s PU
Snížená sebereflexe, nestálost, nezralost reakcí, neschopnost reflektovat změny.
Rizikové chování (žití okamžikem, dřívější zahájení sexuálního života, promiskuita, experimentování s návykovými látkami).
Komorbidita duševními onemocněními: depresivní syndrom 60%; mánie a hypomanické stavy dle amerických autorů 40%; behaviorální poruchy chování 50%; úzkostné poruchy 45 %.
Podpora na SŠ a VŠ
Rovný přístup k profesnímu, vyššímu sekundárnímu vzdělávání.
Poskytování odborného poradenství (otázka doložení diagnózy).
Náprava (kompenzace, úprava) PU není limitována věkem.
Úprava podmínek (modifikovaný přístup) při vstupu na SŠ a při realizaci SŠ (a VŠ)vzdělávání.
Není možné jít cestou snižování vzdělávacích standardů u vybraných populací.
Není možné jít cestou pozitivní diskriminace.
Student SŠ s PU
SŠ student s PU má speciální vzdělávací potřeby, a pokud těmto potřebám vyjdeme vstříc, je s to provádět veškeré činnosti jako ostatní studenti.
Poruchy učení – generický název pro heterogenní skupinu poruch zahrnujících obtíže v osvojování a užití čtení, psaní, počítání, kreslení, rýsování, v jazykových a praktických dovednostech.
K nápravě problému nestačí prosté prodloužení času k učení. Osobnostní problémy jsou vysoce významné
Symptomatická triáda SPUCH
Prokazují v dospělosti více problémů než intaktní populace
Psychický a tělesný neklid, impulzivita, vázanost na podněty, nízké sebehodnocení, pocity nedostačivosti, problematické sociální vztahy
Častěji mění zaměstnání, bydliště, mají častěji dopravní nehody, častěji trestní činy, závislost na drogách, rozvádějí se, předčasně opouštějí studium
Z hlediska SŠ, VŠ studia
Jsou podstatné takové symptomy jako: nižší soustředěnost, vázanost na podněty (snadno je vyrušen a hůře se opět vrací k řešenému úkolu), přeskakuje úkoly, je snáze a rychleji unavitelný, impulzivita, horší sociální dovednosti
Původní symptomy mizejí a do popředí vystupují jiné – transformace poruchy